Omdat het oorspronkelijke programma door een incident tijdens de trainingen van de Fun Cup (na een diesellek op één van de wagens moest het hele circuit worden schoongemaakt) helemaal werd omgegooid, werden beide BTCS-races in Dijon-Prenois op zaterdag 1 mei verreden. Het traditionele meiklokje ging naar de leiders in het kampioenschap Frédéric Bouvy en Steve Vanbellingen, maar ook de rijders van de Volvo S60 en de tenoren in de T3-klasse presteerden heel sterk.

Omdat de mist wat tijd nodig had om zich uit de vallei van Prenois terug te trekken, besliste de wedstrijdleiding om de start van de eerste race achter safety car te geven. De veiligheidswagen bleef gedurende zes ronden op de baan, waarna de bende geleid door Werner Moonens werd gelost. Het geduld van Frédéric Bouvy (Renault) was duidelijk al teveel op de proef gesteld, want hij passeerde Vincent Radermecker (Volvo) voor hij over de start/finish-streep ging, waardoor de regerende kampioen een drive-through aan de broek kreeg. Zo kon Steve Vanbellingen (BMW) zich stevig aan de leiding zetten.

De rijder van de BMW M3 Silhouette van KS Motorsport reed gestaag weg van de rest van het peloton onder leiding van Vincent Radermecker, die nochtans met versnellingsbakproblemen had af te rekenen: “het was moeilijk schakelen, zo ging ik een keer van derde naar tweede in plaats van naar vierde.”

Ronde na ronde kwam de KIA van Philippe Stéveny dichterbij en in de 25ste ronde ging hij ook met de tweede plaats lopen. Toen al had Kris Wauters (KIA) een groot deel van zijn schitterende inhaalrace achter de rug, die hem van een 17de plek op de startgrid naar een vierde plaats zou leiden, voor teammaat Werner Moonens, Frédéric Bouvy en... Jean-Pierre Vandewauwer, die met zijn Mitsubishi Evo 8 met kop en schouders de T3 domineerde.

Werner Moonens was de eerste van de tenoren die de rijderswissel afwerkte, gevolgd door Kris Wauters, Vincent Radermecker, Frédéric Bouvy en de leiders Steve Vanbellingen en Philippe Stéveny, die in de 33ste ronde samen hun pitstop afwerkten. Na de traditionele dans der pitstops bleek de BMW van Vanbellingen en Maes de beste zaak te hebben gedaan, met 26 seconden voorsprong op de KIA van Stéveny en Dockeril. Volgden de Volvo van Radermecker-van de Poele op 49 seconden, de KIA van de broers Wauters op 57 seconden en de Renault van Bouvy-Verbist op meer dan een minuut.

Het tweede gedeelte van deze eerste race werd gekenmerkt door de comeback van Koen Wauters, die eerst de maat nam van Eric van de Poele, vooraleer de kloof met Iain Dockerill te dichten en de Brit vervolgens in de 43ste ronde ook te passeren. Vijf ronden later volgde de vijfvoudige winnaar van de 24 Uur van Spa dat goede voorbleed, om zijn Volvo naar de derde plaats te rijden. Die posities zouden tot het einde van de race ongewijzigd blijven. In de slotfase probeerde François Verbist ook nog een plaatsje te winnen, maar dat vond Dockerill net iets van het goede te veel en hij verdedigde zijn vierde plaats met succes.

De wedstrijd werd echter gedomineerd door het duo Steve Vanbellingen en Ruben Maes: “Ik had tijd om een sigaar te roken”, lachte Verbist vooraleer hij op het hoogste podiumtrapje klom. De broers Wauters pakten de zilveren medaille, oververdiend na die mooie inhaalrace: “Ik had liever een stilstaande start gehad, zo hadden we in één keer heel wat wagens kunnen passeren”, aldus Koen Wauters, toch tevreden met het verdict. Dat gold eveneens voor ‘Racer’ en ‘vdP’, die met hun Volvo naar een eerste podiumplaats reden.

Achter Jérôme Thiry, die last had van een haperende motor, werkte Alain Bader perfect het werk van Jean-Pierre Vandewauwer af, waardoor de Mitsubishi een eerste zege in T3 veroverde. Er woedde ook een furieuze strijd tussen de VW Scirocco van Latinne-Smits en de Seats van Leon de Franck, Rosoux-Capocci en Adriaenssens, die aan het eind door minder dan vijf seconden werden gescheiden, waarbij eerstgenoemde het uiteraard jammer vonden dat ze wegens een valse start een drive-through aan de broek hadden gekreden. In T2 tenslotte, daar trokken Bonneel-Léonard (Renault Clio) als 20Ste algemeen aan het langste eind, net achter Viron-Richard (Touring Cup), winnaars in S2.
 
Winnende gok voor François Verbist

Net voor de start van de tweede race, 90 minuten lang, viel er over het circuit van Dijon een fijne regen, waardoor alle favorieten voor regenbanden kozen. Allemaal? Neen. François Verbist liet zijn Mégane met slicks uitrusten. “Een gokje, want ik dacht dat het zou opklaren… Gedurende de eerste paar ronden reed ik als op eieren, maar na een kwartiertje had ik door dat ik de goede keuze had gemaakt.”

Het racebegin was inderdaad heel lastig voor de Renault, die maar net voor de T3’s kon blijven, terwijl voorin eerst de KIA van Koen Wauters en dan de Volvo S60 van Eric van de Poele de leiding in handen had. In de vijfde ronde had Kuifje immers van een spin van de frontman van Clouseau geprofiteerd om de Zweedse bolide voorin te laten postvatten. Hij breidde nadien zijn voorsprong gestaag uit.

Maar zoals hij had verwacht kon François Verbist beetje bij beetje het tempo verhogen en in de tiende ronde kleefde hij al op de achterbumper van Jérôme Thiry en Ruben Maes. Hij maakte er korte metten mee, want zijn rondetijden bleken vier seconden sneller dan die van de andere tenoren. In de 22ste ronde nam de Renault dan ook de leiding in handen, net op het moment dat de Volvo de pitstraat inreed om vier slicks te laten monteren.

Toen al lag de wedstrijd in de plooi: ondanks een nieuwe drive through (wegens inhalen onder gele vlag van... Verbist) en een tussenkomst van de safety car aan het eind, kon Frédéric Bouvy makkelijk naar een derde zege van het seizoen rijden, waardoor hij zijn leidersplaats in de tussenstand uiteraard versterkt. De tweede plaats leek voorbehouden voor Steve Vanbellingen, tot een spin na een duel met Philippe Stéveny hem kostbare seconden kostte. Ondanks een ultieme eindrush strandde hij net achter Vincent Radermecker, die alles had gegeven om de Volvo-clan een uitgebreid gevierde tweede plaats te bezorgen. Na de opgave van Thiry-Moonens (alternatorriem) en de zorgen van de broers Wauters (na de pitstop bleef de snelheidsbegrenzer hangen...) redde de tandem Stéveny-Dockerill de eer voor KIA, terwijl de Fransen Cordelier-Poitevineau met hun GC10 een mooie vijfde plaats veroverden.

Net zoals tijdens de eerste race was de T3-klasse het toneel van een spannende strijd. Minette-Piron, die met hun Seat zelfs even tweede algemeen lagen, leken een tijd op de overwinning af te stevenen, maar vielen dan terug, waardoor Jimmy Adriaenssens en Christian Franck de kleuren van het Spaanse merk mochten verdedigen. Jammer genoeg voor de Luxemburger kreeg hij een drive through aan de broek door te laat zijn pitstop te hebben afgewerkt en de benjamin van het peloton moest zich neerleggen bij de aanval van Jeroen Den Boer en Nico Verdonck, die met hun BMW 320d uiteindelijk als zesde en zevende finishten. De slotfase werd nog gekenmerkt door een zware crash voor de ongelukkige Armand Fumal (Touring Cup), die op dat moment goed op weg leek naar een plek in de top-5. Noteren we nog het succes van de Fransen Perrin-Simon (Renault Clio) in T2 en - uiteraard - van Deridder-Naniot (Toyota Yaris), als enigen actief in T1, maar wel met de verdienste dat ze twee keer aan de finish zijn geraakt.

Uitslag – race 1 : 1. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouette), 60 ronden; 2. Wauters-Wauters (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1.02.498; 3. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette) op 1.18.444; 4. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1 ronde; 5. Bouvy-Verbist (Renault Mégane); 6. Moonens-Thiry (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 2 ronden; 7. Bader-Van de Wauwer (Mitsubishi Evo 8), winnaars in T3; 8. Latinne-Smits (VW Scirocco); 9. Franck (SEAT Leon); 10. Rosoux-Capocci (SEAT Leon); 11. Adriaenssens (SEAT Leon); 12. Piron-Minette (SEAT Leon); 13. Freebird-Verdonck (BMW 320d); 14. Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d) op 3 ronden; 15. Raus-Van Rompuy (SEAT Leon)… 19. Viron-Richard (Touring Cup), winnaars in S2; 20. Bonneel-Léonard (Renault Clio) op 5 ronden, winnaars in T2… 31. Deridder-Naniot (Toyota Yaris) op 13 ronden, winnaars in T1; etc.

Uitslag – race 2 : 1. Bouvy-Verbist (Renault Mégane) 55 ronden; 2. Radermecker-van de Poele (Volvo S60 Silhouette) op 26.487; 3. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouette) op 30.332; 4. Stéveny-Dockerill (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 1 ronde; 5. Cordelier-Poitevineau (GC10.1) op 3 ronden; 6. Den Boer-Rijnbeek (BMW 320d), winnaars in T3; 7. Freebird-Verdonck (BMW 320d); 8. Adriaenssens (SEAT Leon); 9. Latinne-Smits (VW Scirocco); 10. Piron-Minette (SEAT Leon); 11. Wauters-Wauters (KIA Pro_Ceed Silhouette) op 4 ronden; 12. Van de Wauwer-Bader (Mitsubishi Evo 8); 13. Viron-Richard (Touring Cup), winnaars in S2; 14. Rosoux-Capocci (SEAT Leon) op 5 ronden; 15. Perrin-Simon (Renault Clio), winnaars in T2… 32. Deridder-Naniot (Toyota Yaris) op 11 ronden, winnaars in T1; etc.

Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy 71 ptn; 2. Vanbellingen 52; 3. Stéveny-Dockerill 41; 4. Kelders, Moonens en Thiry 40; 5. Radermecker-van de Poele 39; 6. Freebird-Verdonck 37; 7. Adriaenssens 34; etc.