1. 2021
Hoewel het eerste concept van deze SUV al in 2018 werd onthuld op het autosalon van Parijs, duurde het nog bijna twee jaar voordat het eindproduct werd gepresenteerd, met een marktintroductie in de zomer van 2021. De iX is bovendien het eerste volledig elektrische model van BMW sinds de i3 uit 2013.
2. 3 motorisaties
De BMW iX is verkrijgbaar met 3 motorisaties: de iX xDrive40 (326 pk, batterij van 74,1 kWh), de xDrive50 (523 pk, batterij van 108,8 kWh) en de iX M60 (619 pk, batterij van 108,6 kWh). Ongeacht de motorisatie is de iX altijd uitgerust met vierwielaandrijving.
3. >600 km autonomie
De WLTP-actieradius van de xDrive50 wordt geschat tussen 587 en 632 km. De xDrive40, met een kleinere batterij maar hetzelfde verbruik (ongeveer 20 kWh/100 km in de WLTP-cyclus), kan iets meer dan 400 km rijden. Voor de sportieve M60 ligt het verbruik tussen de 22 en 25 kWh/100 km, wat een actieradius van 501 tot 566 km oplevert volgens de WLTP.
4. 3,8 seconden
De enorme BMW iX verloochent zijn sportieve DNA niet: de sprint van 0-100 km/u wordt in slechts 6,1 tot… 3,8 seconden voltooid! Indrukwekkend voor een SUV van ruim 2,5 ton zwaar en bijna 5 meter lang.
5. >80.000 euro
De BMW iX xDrive40 heeft een basisprijs van ruim 80.000 euro. De xDrive50 en M60 worden respectievelijk aangeboden vanaf ongeveer 110.000 en 140.000 euro. Interessant genoeg is de iX daarmee niet veel duurder dan een traditionele X5, waarvan de X5 xDrive30d met een 6-cilinder dieselmotor (298 pk) rond de 80.000 euro begint.
6. 6,25 uur
Met de optionele 22 kW-boordlader (standaard bij de M60) kan de grote batterij van bijna 110 kWh in 6 uur en 15 minuten volledig worden opgeladen. Met de standaard 11 kW-lader duurt dit veel langer: 7 uur en 30 minuten voor de xDrive40 en maar liefst 11 uur voor de xDrive50. Gelukkig duurt snelladen veel minder lang: de iX ondersteunt tot 150 kW in de basisversie en 195 kW in de krachtigere uitvoeringen. Hiermee kan de batterij van 10% tot 80% worden opgeladen in slechts 31 tot 35 minuten.
7. 500 liter
Een tegenvaller: ondanks zijn enorme formaat biedt de iX slechts 500 liter bagageruimte, vergelijkbaar met die van een hybride X5 (150 liter minder dan een traditionele X5 met verbrandingsmotor). Ter vergelijking: zelfs een Peugeot 3008 doet het beter met 520 liter!
Conclusie
Met een opvallend uiterlijk en veel aandacht voor detail heeft BMW zich met de iX op de markt voor volledig elektrische SUV’s begeven. Het model combineert een indrukwekkend design, grote afmetingen, krachtige prestaties en een stevig prijskaartje. De iX is een geëlektrificeerde SUV die geen compromissen sluit. Een echte groene reus!