Bruno Wouters

16 NOV 2008

BMW K 1300: Don't call me K 1200 anymore…

Het gamma K1200 zag er erg compleet uit: de K1200 GT is ongetwijfeld het hoogtepunt in de categorie van de GT's en de K1200R blijft een buitensporige maar succesvolle roadster. Maar voor BMW is dit blijkbaar niet genoeg en willen zij hun motto "wie niet vooruit gaat, gaat achteruit" ook effectief toepassen. Op het Intermot salon zagen we dan ook een evolutie van deze drie "K" modellen die nu de K 1300 worden dankzij een  verhoging van de cilinderinhoud met 136cc en voortaan dus 293cc bedraagt. Terwijl het vermogen slechts weinig wijzigt (de 1200's hadden absoluut niets tekort), groeit het koppel heel wat meer.

Voortaan ontwikkelt de K 1300 S  175 pk aan 9.250 rpm terwijl het koppel 10Nm wint en nu op 140Nm bij 8.250 rpm uitkomt, waarvan 70% beschikbaar is vanaf 3000 rpm. Bijzondere zorg werd er besteed aan de uitstoot die dankzij een beter elektronisch beheer, een optimalisering van de gasevacuatie en een nieuwe uitlaat gevoelig daalde. De cardanaandrijving werd herzien en zorgt voor meer zachtheid terwijl het gewicht met 228 kg identiek blijft . Het begeleidingssysteem van het voorwiel, de BMW Duolever, werd herzien en kreeg een hertekende longitudinale arm. De elektronisch regelbare ophanging (ESA) van de tweede generatie kan nu vervolledigd worden met een ASC antislipsysteem. De Shifter die enkel op de HP Sport werd aangeboden, verschijnt nu ook in de optielijst.

De R krijgt de evoluties die van de "S" mee. 10 pk's meer en een kortere overbrengingsverhouding beloven goede prestaties en dus sensatie! Zeker als we bedenken dat de K 1200 R hier ook al niet gierig op was!

Een andere belengrijke evolutie is dat de K 1300 R  nu een gewijzigde geometrie heeft die overeenkomt met deze van de K 1300 S. Ook hier is de Shifter beschikbaar in optie. Grote en collectieve nieuwigheid is  de toepassing van meer conventionele stuurbedieningen. De verschillen verdwijnen...

Laatste nieuwkomer in de familie is de trouwe reisgenoot K 1300 GT. Die heeft 8 pk meer dan zijn voorganger en komt nu uit op 160 pk maar biedt vooral een hoger koppel vanaf 3500 rpm. De GT geniet van dezelfde modificaties als de "S" en de "R", met enkele specificaties die meer op de Gran Turismo gericht zijn.

Last but not least is er de S 1000 RR die door de directie van BMW Motorrad werd voorgesteld. Zij maken zich sterk dat ze hun plaatsje zullen innemen in de "Terra Incognita" van de Supersport motoren. De Duitsers willen de confrontatie. Om duidelijk te maken hoe goed de S 1000 RR wel is en om het imago op te bouwen,wordt de S 1000 RR in 2009 dadelijk in de competitie uitgebracht. De nieuweling werd in  Keulen dan ook dadelijk in zijn raceoutfit voorgesteld...

Advertentie
Advertentie
Advertentie