Het verhaal van de BMW M5 duurt al 27 jaar. Het recept van een grote, wilde motor in een berline heeft dus succes. De gloednieuwe M5 innoveert met enkele nieuwigheden zoals een turbo voor de motor en een dubbele koppeling voor de transmissie.

Opbod

Het lyrische spektakel van de V10 is afgelopen, de nieuwe M5 schakelt over op een soepele en efficiëntere V8 met turbolader en een cilinderinhoud van 4,4 liter. Om aansluiting te vinden bij de Mercedes E63 AMG, beschikbaar met 525 of 557 pk, wapent BMW zijn M5 met 560 pk of drie paarden meer. Mercedes op achterstand? Niet noodzakelijk, want hij behoudt het voordeel qua koppel, met een gigantische waarde van 800 Nm in het beste geval. BMW antwoordt met 'slechts' 680 Nm uit zijn V8, beschikbaar vanaf 1.500 tr/min.

Bij de spurt van 0 tot 100 km/u is de berline met de ster nog altijd licht in het voordeel: 4,2 tegenover 4,4 seconden voor de Beier. Wat de topsnelheid betreft zijn de rollen omgekeerd: 250 km/u voor iedereen, maar op verzoek 300 km/u in de Mercedes en... 305 km/u in de BMW.

Ook qua verbruik rijden de tweede Duitse berlines zij aan zij: 9,8 l/100 km voor de E63 en 9,9 l/100 km voor de M5. Dat laatste komt overeen met een CO2-uitstoot van 232 g/km. De recuperatie van bewegingsenergie tijdens het remmen en het start-stopsysteem dragen bij tot dit uitstekende resultaat (voor een sportwagen, welteverstaan).

In detail

Al dat geweld (560 pk en 680 Nm) wordt alleen op de achterwielen losgelaten via een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. De ophanging geniet uiteraard van een specifieke afstelling en een actief, zelfblokkerend differentieel voor meer grip. Een hele reeks instellingen laat je toe om een weggedrag op maat te verkrijgen, al spelend met de stuurbekrachtiging, de respons van de versnellingsbak en het gaspedaal, de afstelling van het chassis en de stabiliteitscontrole.

Vorm volgt functie

Het spreekt voor zich dat een M5 niet ongemerkt voorbijrijdt! Nu nog wachten op de breakversie, voor de verhuizers met haast. Zo wordt de M5 gespoten in een zeer opvallende blauwe lanceringskleur en voorzien van specifieke 19-duimsvelgen. Voorts zien we bredere voorvleugels, zijdelingse luchtrooster met M5-logo, vier uitlaten, een achterspoiler en specifieke bumpers. Een mooie reeks aanpassingen, maar het geheel heeft de verdienste nog relatief discreet te blijven. Nu nog wachten op de breakversie, voor verhuizers met haast.