Bruno Wouters

16 OKT 2013

BMW R nineT: Er waait een frisse wind door het Duitse gamma!

 

Enkele jaren geleden, bij de voorstelling van het prototype van de Lo Rider, gingen heel wat mensen aan het dromen, en nu brengt BMW eindelijk hun interpretatie van dit model op de markt om het negentigjarig bestaan van het merk en legendarische flat te vieren.

Basics

Eenvoud en modulariteit, dat blijft het motto van de nineT. Dit model komt ongetwijfeld in de geschiedenisboeken terecht als het laatste model van een tijdperk. Het tijdperk van de luchtgekoelde tweecilinder. In tegenstelling tot de GS, de Adventure en de RT en R dat ongetwijfeld zullen volgen, komt bij de nineT geen water in de buurt voor de koeling. De 1170 cc motor van de nineT is goed voor een vermogen van 110 pk aan 7.750 tr/min, met een koppel van 119 Nm aan 6.000 tr/min.

Perso

Het idee om aan elke eigenaar de mogelijkheid te geven om zijn machine uniek te maken lag aan de basis van het Lo Rider concept. Zo kan er bijvoorbeeld voor gekozen worden om er één of tweezitter van te maken. De dubbele uitlaat onderstreept de neo-retro attitude van deze machine, maar de Akrapovic knalpot brengt dan weer een moderne toets met zich mee. 

Durf

De nineT krijgt een conventioneel voorvork maar de Paralever achteraan blijft behouden. Voor een velg van 6 duim opteren en een steun voor de nummerplaat blijft ook mogelijk. Aluminium blijft alom tegenwoordig, zoals  de benzinetank van 18 liter bijvoorbeeld. Verder werd heel wat onderdelen zo ontwikkeld dat ze door alternatieve onderdelen kunnen vervangen worden, iets waar vele preparateurs ongetwijfeld gebruik van zullen maken. 

BMW, bravo om deze uitdaging aan te durven, iets wat we spijtig genoeg minder en minder zien gebeuren!

Advertentie
Advertentie
Advertentie