Als we deze twee modellen wat meer in detail gaan bekijken moeten we vast stellen dat ze tot op heden eigenlijk geen concurrentie gehad hebben. Guzzi is misschien het enige merk dat in de buurt komt, maar door het beperkte distributiemodel van het Italiaanse merk is het nooit een bedreiging geweest voor BMW. Er zijn nog enkele andere modellen die in de buurt komen, zoals een Triumph Tiger of KTM Adventure, maar ondanks hun kwaliteiten zitten we mijlen ver van de geest van de BMW. Geen enkel model blijkt in staat te zijn om zo evenwichtig te zijn als de GS. In de komende maanden zou dat misschien wel eens kunnen veranderen met de Ducati Multistrada, of de Super Ténéré van Yamaha.

Concurrentie

We zullen wel zien wat het zal worden eens we achter het stuur kruipen, maar BMW heeft niet op een confrontatie gewacht om te reageren. Wat de look betreft is de GS zo goed als onveranderd gebleven, wat niet het geval is voor de nieuwe HP2 Sport motor. De gesofistikeerde motor van het sportmodel zomaar over te nemen was geen optie, zeker niet voor een trail als de GS. De dubbele nokkenas van de HP2 Sport hebben ze wel overgenomen, maar verder hebben ze beslist om genoegen te nemen met 5% extra vermogen tegenover zijn voorganger. Resultaat, 110 pk aan 7.750 tr/min en een koppel van 120 Nm aan 6.000 tr/min. Het maximaal toerental werd vastgelegd op 8.500 tr/min. In tegenstelling tot de HP2 Sport hebben ze voor de GS de Twin Spark ontsteking behouden.

Erfenis

De gewijzigde drukkamers krijgen nieuwe zuigers, maar blijven kleiner dan die van de HP2 Sport. Op esthetisch vlak zijn de cilinderkoppen nu zwart geverfd in plaats van de gebruikelijke grijze metaalkleur. Om de vernieuwing extra slagkracht te geven hebben ze ook grondig aan het geluid van de flat gewerkt. Ook al ziet de uitlaat er identiek uit, is hij nu uitgerust met een elektrisch bediende klep dat aan de uitlaat een duidelijk virielere sonoriteit geeft. De versnellingsbak werd versterkt en voorzien van een ingekorte vertragingsverhouding. Aan de remmen en de ophanging heeft BMW niets gewijzigd, in optie hebben ze wel het integrale ABS systeem voorzien, evenals de ASC en de ESA, een systeem dat toelaat om tijdens het rijden de ophanging aan te passen, en de RDC om de bandendruk in het oog te houden.

Polyvalent

Naast die opties zijn er nog tal van andere opties en accessoires mogelijk waaronder de verwarmde handvaten, koffers, GPS steun, laag zadel of de kit om de motor lager te zetten (we zijn per slot van rekening niet allemaal reuzen!). Ondanks het natte en winderige weer hebben we van al onze ritten met de nieuwe BMW genoten, zowel op de snelweg als op kleine landwegen, asfalt, kasseien en rekening houdend met de afschuwelijke staat van sommige van onze wegen. De zithouding op de 1200 GS doet de piloot meteen op zijn gemak voelen. Voor de “Adventure” moet er wel rekening gehouden worden met een extra gewicht van 27 kg, en een zadel dat nog hoger staat. Met de optionele kit kan het zadel wel lager gezet worden, en dan is de GS voor zo goed als iedereen toegankelijk. We vinden op deze GS ook met plezier de klassieke bedieningen van BMW terug, bedieningen die, zodra we ze onder de knie hebben, beter in de hand vallen dan vele andere. Het opstarten van de motor was een ware revelatie! De flat klinkt inderdaad veel virieler, en de eerste meters bevestigen dat ook. Vanaf 2.000 tr/min trekt de motor gewillig op, en dat gaat zo door tot aan de rode zone, wat wil zeggen dat er ruim 6.000 tr/min beschikbaar zijn met het nodige vermogen.

Karakter

Het koppel bereikt in vierde versnelling, en aan 7.000 tr/min, al 110 Nm, wat heel dynamische acceleraties toelaat, zonder het gevoel te hebben dat er een versnelling lager geschakeld moet worden. De beschikbaarheid van het koppel draagt enorm bij tot het algemeen rijplezier van deze GS. De GS krijgt hierdoor het nodige karakter, wat door sommigen ontbrak en wat misschien een van de weinige mankementen was van dit model. Het viriele motorgeluid zet dat karakter nog extra sterkte bij, we vragen ons trouwens af hoe BMW er in geslaagd is om hier de nodige homologaties voor binnen te halen. Alle kwaliteiten van de R 1200 GS blijven bewaard en bieden aan dit model een ongelofelijk rijplezier. Zelf de prijs, dat door de vele nodige opties snel de hoogte ingaat, brengt daar maar weinig verandering in. De GS is nu 13.850 € waard, het Safety Pack (RDC, ABS, ASC) kost 1.510 €, het Comfort Line Pack (ESA, verwarmde handvaten, boordcomputer, handbescherming en koffersteunen) 1.335 €. Voor de Adventure moet 15.300 € betaald worden, voor de Safety uitrusting moet u nog altijd 1.510 € neertellen, maar 1.640 € voor de Comfort uitrusting ...