“Een dergelijk concept is nog nooit vertoond. BMW is een pionier en opent nieuwe wegen...”. Bij de dynamische voorstelling van de 5-Reeks Gran Turismo sprak BMW straffe taal. Enkele weken eerder was de pers immers te gast bij Audi voor de voorstelling van de A5 Sportback. Dat is ook een kruising tussen een coupé, een berline en een break. Toch slaan ze bij BMW de bal niet helemaal mis. Er zijn heel wat verschillen tussen beide auto’s.
Zo zijn de afmetingen verschillend. De BMW is vijf meter lang terwijl de Audi zeventig centimeter korter is. De A5 Sportback is bovendien vijftien centimeter lager. Dat geeft hem de allures van een coupé. Maar ook de 5-Reeks Gran Turismo heeft een vloeiende daklijn en raamloze ruiten. Toch is de algemene lijn minder ‘verfijnd’ als die van zijn rivaal; hij lijkt meer op de geblokte X6. BMW gaat met zijn tijd mee en monteerde een leddagverlichting. Het licht naar voor hellende radiatorrooster is een knipoog naar de fameuze ‘shark nose’ van vroeger.
Hoge zitpositie
Maar behalve op het vlak van design zijn er nog meer verschillen tussen beide ontwerpen. De A5 Sportback staat vrij dicht bij de A5, terwijl het verschil tussen de 5-Reeks Gran Turismo en de 5-Reeks of de X5 groter is. Dat merk je als je instapt. De verhoogde zitpositie houdt zowat het midden tussen de 5-Reeks en de X5. Hierdoor is instappen erg makkelijk. Bovendien heb je een erg goed overzicht over het verkeer zonder dat je in de auto moet ‘klimmen’. Het interieur is duidelijk geïnspireerd op dat van de 7-Reeks. Een zuiver getekende boordplank, horizontale lijnen en ‘Black Panel’-technologie: het oogt erg chique en luxueus, maar niet sportief.
Een echte limousine
Achterin trekt BMW de lijn door. Het centrale zitje werd opgeofferd en dat zorgt voor twee uiterst royale zitplaatsen. De cijfers bevestigen onze vermoedens. De beenruimte is net zo groot als die in de 7-Reeks. Ondanks de vallende daklijn is de hoofdruimte identiek aan die van de X5. Bovendien kan elke stoel individueel over tien centimeter verschoven worden en is de rugleuning verstelbaar. Je waant je in een echte limousine. Om het de inzittenden nog aangenamer te maken, heeft BMW achter de achterzetels een akoestisch en thermisch isolerende afdekking voorzien. De achterklep kan, net als bij de Skoda Superb, in twee delen geopend worden. Met twee drukknoppen kan je de klep gedeeltelijk of volledig openen. De laadcapaciteit ontgoochelt wel een beetje. Met neergeklapte achterbank heb je 1.700 liter koffervolume, maar met de stoelen overeind, blijft daar slechts 440 liter van over. Als je de isolerende afdekking wegneemt, groeit het volume tot 590 liter. Dit is meer in overeenstemming met de grootte van de auto.
Zuinig
Tijdens de persvoorstelling in Portugal kregen we een 530d Gran Turismo en een 535i Gran Turismo ter beschikking. Verder staat er nog een 550i met een 4,4-liter V8-motor met dubbele turbo van 407 pk op het programma.
Wij concentreerden ons op de versie die het gros van de verkoop zal uitmaken op de Belgische markt. De 530d Gran Turismo heeft de 3-liter dieselmotor van 245 pk onder de kap. Die levert een koppel van 540 Nm vanaf 1.750 omwentelingen per minuut. Ondanks zijn twee ton haalt de 530d Gran Turismo 240 km/uur. De sprint van 0 naar 100 km/uur duurt slechts 6,9 seconden. Meest verbazend is het lage verbruik. Tijdens de gemengde cyclus verbruikt hij slechts 6,5 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 173 g/km.
Automaat
Alle modellen worden voorzien van de automatische versnellingsbak met acht verhoudingen uit de 760i met de V12-motor. Het had inderdaad erger gekund. Zijn zachte, intelligente en snelle reacties passen perfect bij deze auto. Onze testwagen was uitgerust met het optionele IAS (Integral Active Steering). Bij lage snelheid sturen de achterwielen tot 2,5 graden in tegenovergestelde richting van de voorwielen. Bij hogere snelheden draaien ze in dezelfde richting. Bij de testritten vonden we nochtans niet de levendigheid terug van het vergelijkbare 4Control-systeem van de Renault Laguna. Een andere optie op de auto was het ‘Adaptive Drive’-systeem dat permanent de dempers stuurt. Zowel compressie als ontspanning worden onafhankelijk geregeld. Je kunt kiezen uit vier instellingen: normaal, comfort, sport en sport+. Het systeem beperkt de nadelige effecten van het hoge gewicht en zorgt bij een levendige rijstijl voor de nodige efficiëntie.
De 5-Reeks Gran Turismo is een erg comfortabele en uitstekend geïsoleerde auto. Het grote panoramische dak zorgt voor veel lichtinval. De auto is voorzien van de laatste technologische snufjes en de afmetingen zijn niet buiten proportie. De 5-Reeks Gran Turismo heb je vanaf 55.900 euro. Voor de 550i moet je 77.100 euro neertellen.