Sportief

Elk jaar komt er een overvloed aan dynamisch gelijnde berlines op de markt. Maar slechts weinigen overtuigen zoals de BMW 5-Reeks. Sinds zijn ontstaan steekt de 5-Reeks zijn voorkeur voor een sportief rijgedrag niet onder stoelen of banken en ademt hij één en al sportiviteit uit.

De nieuwe 5-Reeks blinkt opnieuw uit op dat vlak. Zijn voorkant doet denken aan de Z4 en achteraan stond de 7-Reeks model. Krachtige lijnen verbinden het geheel en zorgen voor een gespierd uiterlijk. Sommigen waarderen die uitgesproken sportiviteit, anderen vinden de 5-Reeks dan weer te lomp. Deze auto verdeelt de meningen en heeft zeker geen saai ontwerp dat iedereen koud laat.

Aluminium

De nieuwe 5-Reeks gebruikt het platform van de 7-Reeks en maakt vlijtig gebruik van aluminium. De motorkap, het kofferdeksel, de deuren en de voorvleugels zijn uit dit lichte materiaal vervaardigd, zodat het gewicht beter verdeeld is en lager uitvalt. BMW bespaarde in totaal 50 kg op de structurele elementen, waardoor de gewichtstoename van de volledige auto binnen de perken bleef.

Compleet

Het veiligheidsarsenaal staat op een hoog niveau. De 5-Reeks kan voorzien worden van een adaptieve cruise control, een projectie scherm in de voorruit, een systeem dat de lokale snelheidsbeperking aanduidt, een ongevaldetectie die ingrijpt op de remmen en het bekende night-visionsysteem waarmee je in het donker obstakels opmerkt. Het infotainementsysteem iDrive werd gemoderniseerd en komt uit de 7-Reeks.

BMW levert ook een semiautomatische parkeerhulp. Net als het systeem van Volkswagen en Audi herkent die een parkeerplaatsje en moet de bestuurder alleen nog de pedalen bedienen terwijl de auto zichzelf parkeert.

Zeven motoren en een achtbak

Dat BMW motoren kan bouwen, is al langer geweten. Voor de nieuwe 5-Reeks hoefde het maar in de rekken te snuisteren om een mooi benzinegamma samen te stellen. De 523i, 528i, 535i en 550i leveren respectievelijk 204, 258, 306 en 406 pk. De eerste drie zijn allemaal zescilinders-in-lijn, terwijl de laatste over een V8 turbo beschikt.

Minder glamoureus, maar interessanter voor onze markt, zijn de dieselmotoren. Die starten met de 184 pk sterke 520d. Dankzij een verbruik van gemiddeld 5 l/100 km en een uitstoot van 134 g/km is dit één van de minst vervuilende berlines uit het segment. De andere diesels tellen allemaal zes cilinders: de 525d (204 pk) en de 530d (245 pk).

Voor de transmissie kozen de Duitsers een manuele zesbak. De 550i krijgt echter standaard een automatische versnellingsbak met acht verhoudingen mee. In optie is de bak ook op de andere modellen verkrijgbaar.

Aan het stuur

De verzamelde pers mocht op de bochtige en zonovergoten wegjes rond Lissabon kennismaken met de 5-Reeks. Binnenin herken je meteen de typische BMW-sfeer, met een instrumentenbord dat zich volledig naar de bestuurder richt. Voorin zit je erg ruim, maar achterin valt het toch wat tegen als je rekening houdt met de buitenafmetingen. De kofferruimte is groot, diep en vrij smal. De afwerking geeft een goede kwaliteitsindruk, maar kan op sommige punten nog beter.

Bij deze eerste test kregen we een 535i en 530d ter beschikking. De eerste is een toonbeeld van de verfijning en het charisma van de BMW zescilinders. Het motorgeluid is gedempt maar sportief. De volle motor klimt graag in de toeren en herneemt snel. De diesel loopt dan weer over van het koppel, maar schuwt de rode zone niet.

De automaat met acht versnellingen is dynamisch, efficiënt en zacht. Geslaagd over de hele lijn, ook al lijken acht verhoudingen eerder een marketingstunt dan technisch echt noodzakelijk.

Onze testwagen was voorzien van een adaptief onderstel. Dat is regelbaar in vier posities van Comfort tot Sport+ en reageert levendig en precies. De elektrisch bekrachtigde stuurinrichting wekt meteen vertrouwen en geeft erg veel feedback. Zelfs op de slechtste wegen konden we de 5-Reeks nooit betrappen op een pompbeweging. Altijd blijft het comfort hoogstaand en hoor je in de auto nauwelijks geluiden. Tegenover de Mercedes E-Klasse voelt de 5-Reeks dynamischer aan, maar wat het comfort betreft scoort de Mercedes nog net iets beter. Het verschil is klein, maar je merkt het nog altijd. Gelukkig maar.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 43.550 euro (benzine) en 40.650 euro (diesel). Interessant is dat de 520d zonder meerprijs ook beschikbaar is in een fiscaal gunstige versie van 163 pk. Nog een traditie die wordt voortgezet is die van de optielijsten: bijzonder lang en met stevige prijzen.