François Piette

31 AUG 2009

BMW Vision EfficientDynamics: toekomstvisie

Als je BMW zegt, denkt bijna iedereen aan de schitterende sound van hun zescilindermotoren. Het zou ons dan ook niet verbazen dat er vreemd opgekeken zal worden bij het concept dat in Frankfurt voorgesteld wordt. Onder de kap huist immers een driecilinder dieselmotor. Die wordt bijgestaan door twee elektrische motoren,waardoor het spectaculaire concept toch de verwachte prestaties kan voorleggen. Wel valt het nog af te wachten of de klank van de motor net zo spectaculair zal zijn …

356 pk

De 1,5-liter grote thermische driecilindermotor levert 163 pk. In combinatie met de elektrische motoren levert dit 356 pk op. Nog indrukwekkender is de koppelwaarde: 800 Nm. Genoeg power om het zelfs Ferrari Enzo moeilijk te maken. Voor de sprint van 0 naar 100 km/uur heeft de Vision EfficientDynamics slechts 4,8 seconden nodig. De topsnelheid wordt elektronisch begrensd tot 250 km/uur.

Vierwielaandrijving

De driecilinder dieselmotor wordt bijgestaan door twee elektrische motoren van 25 en 60 kW. Deze worden respectievelijk op de achter- en de vooras geplaatst. Op korte tijd kan hun vermogen toenemen tot 38 en 104 kW. Dankzij de montage van de thermische motor en de versnellingsbak met dubbele koppeling op de achteras is de gewichtsverdeling ideaal.

Laag verbruik

De BMW Visio kan zowel in hybride modus als puur elektrisch rijden. Het verbruik ligt met gemiddeld 3,76 l/100 km verbazend laag en de CO2-uitstoot bedraagt slechts 99 g/km. Deze nkunnen nog gehalveerd worden als de lithiumbatterijen via het net opgeladen worden. BMW besteedde erg veel aandacht aan de aerodynamica en kondigt een luchtweerstandscoëfficiënt aan van slechts 0,22 Cw. De ervaring uit de Formule 1 bleek hierbij erg nuttig.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie