Wat is downsizing?

Downsizing klinkt misschien wat vreemd maar betekent niet meer dan het verkleinen van de cilinderinhoud om het verbruik en de uitstoot te verlagen en tegelijk de prestaties te behouden. Tot zover de theorie. In de praktijk maakt de grote atmosferische drieliter plaats voor een kleine tweeliter viercilinder turbo.

Op papier

Dat vertaalt zich in een lager vermogen van 245 tegenover 258 pk, maar een sterker koppel van 350 in plaats van 310 Nm. De spurt van 0 tot 100 km/u wint 0,3 seconden en de topsnelheid werd grondig verhoogd van 205 tot 240 km/u. Het verbruik zakt van 9,4 tot 7,9 l/100 km, waardoor de CO2-uitstoot daalt van 219 tot 183 g/km. Het beste van twee werelden dus?

X1

De X1 is op zich al een mooi voorbeeld van downsizing. Vind je de X5 te groot en te gulzig? Geen probleem, BMW heeft met de X3 de ideale oplossing. Leuk, maar nog altijd te groot voor in de moderne stad? Ga dan voor de X1. Met een lengte van 4,45 meter, breedte van 1,8 meter en hoogte van 1,55 meter heeft hij niet de allures van een sumoworstelaar zoals zijn grote broers (zeker de X5 en X6).

Het is trouwens mogelijk om de X1 met de minst krachtige motoren te bestellen met twee aangedreven wielen. De achterwielen natuurlijk, want het blijft een BMW. In het geval van de xDrive28 testwagen zijn de vier wielen aangedreven. Maar hem een echte terreinwagen noemen? Die kloof is nog erg groot.

M Sport-pakket

Onze testwagen was uitgerust met het M Sport-pakket, dat een donkere sfeer schept. Dat is al sinds jaar en dag ‘sportief’. De zetels, de dakhemel, de tapijten: het is allemaal zwart. Maar sportiviteit is meer dan een duistere sfeer. BMW voegt M-logo’s en een sportstuur toe en verbetert de steun van de zetels. En dat is niet alles, want onderhuids kreeg de ophanging een sportieve (lees: strakkere) ophanging. Vanbuiten zien we enkele aerodynamische addenda.

Op de weg

We vertrekken en de vier cilinders draaien zachtjes. Het legendarische gezang van de zes cilinders in lijn dat overgaat in een expliciet gebrul, behoort tot het verleden. Laten we maar met de deur in huis vallen, voor de oren is dit geen feest. Zowel laag als hoog in de toeren heeft de viercilinder bij belasting niet dezelfde stem als zijn voorganger. Logisch, hij telt twee cilinders minder. Kortom, hij zingt niet meer zo mooi maar we gaan er onze slaap niet voor laten.

Trukendoos

De motor klinkt teleurstellend, maar is ijzersterk! Bij alle toerentallen is hij wakker en wacht hij enkel nog op een beweging van je rechtervoet om de machine naar de horizon te katapulteren. Bovendien reageert de automatische achtversnellingsbak prompt, bijna zonder onderbreking. Een pareltje dat je ook manueel kunt bedienen. Hij is bijna even snel als de automaten met dubbele koppeling (zoals de DSG van VW), maar de zachtheid is typisch voor een klassieke automaat. Bijzonder geslaagd.

Aan de pomp

We moeten er geen doekjes om winden, het verbruik is ontgoochelend. De constructeur kondigt 8 l/100 km aan, maar in werkelijkheid is het niet vanzelfsprekend om onder 10 l/100 km te blijven. Dat is correct gezien de prestaties, de vierwielaandrijving en de automaat maar blijft een teleurstelling. We hadden beter verwacht van deze motor, die voorzien is van de laatste technologie. We moeten wel erkennen dat de vorige zescilinder een uitstekend rendement haalde, wat het moeilijk maakt om een groot verschil te realiseren.

Kleeft aan de weg

Het neusje van de zalm is ongetwijfeld het weggedrag. Met het M Sport-pakket kleeft de X1 echt aan het asfalt. Een echte sportwagen, die weliswaar een trapje hoger staat. Voor een SUV is dit zeer ongewoon. Het is een genot om de X1 door de bochten te sturen, hij blijft strak en de besturing plaatst de neus op de millimeter precies. Maar daarvoor betaal je een prijs: de schokken van de droge ophanging.

Prijs en uitrusting

Zoals gewoonlijk is de standaarduitrusting karig. Omdat het hier om een topmotorisatie binnen het gamma gaat, is de situatie minder erg dan gebruikelijk. Een lederen sportstuur met bedieningsknoppen, mistlampen, cruise control, automatische klimaatregeling, aluminium 17-duimsvelgen, … Voor meer fantasie moet je extra uitrusting aankruisen op de lange optielijst. Maar let op voor de uiteindelijke factuur. Voor het M Sport-pakket betaal je bijvoorbeeld 3.560 euro. De X1 xDrive28 zonder opties kost 44.190 euro.

Conclusie

Door over te schakelen van zes naar vier cilinders heeft de X1 zeker niet aan prestatiekracht verloren, eerder integendeel. Maar hij is minder plezierig en zingt niet meer zoals vroeger. Voorts blijven we wat op onze honger wat het verbruik betreft, dat toch relatief hoog is. De X1 behoudt wel meesterlijke eigenschappen zoals een doeltreffend weggedrag, een schitterende automaat, een knap voorkomen en een bekend merklogo.