De X3 werd gelanceerd in 2003 en is met 1,5 miljoen verkochte modellen een onbetwist succes. De derde generatie krijgt nog meer dynamische trekken zonder het genre te revolutioneren. Never change a winning team. Het nieuwe model is beschikbaar in drie uitrustingsniveaus: xLine, M Sport en Luxury. In alle gevallen staat de X3 op velgen van 18 tot 21 duim.

Interieur

BMW kondigt heel wat evoluties aan in het interieur, maar revolutionair oogt het niet. Er verschijnen wel digitale schermen, een groot panoramisch dak en een achterbank die in drie delen neerklapbaar is (40/20/40). Het koffer heeft een volume van 550 tot 1.600 liter afhankelijk van de positie van die achterbank.

Technologie

BMW duwt de technologie natuurlijk naar een hoger niveau. Te beginnen bij een intelligente sleutel die informatie over de auto weergeeft en als afstandsbediening kan dienen voor de (optionele) bijkomende verwarming. De Beiers zijn bijzonder trots op hun multimediasysteem en smartphone-integratie. Je kunt heel wat gegevens naar de auto sturen, waaronder de adressen van afspraken in je smartphoneagenda. Je krijgt dan een melding bij het ideale vertrekuur. BMW wil “de auto integreren zonder het connected-leven van de gebruiker zo weinig mogelijk te onderbreken”. Net als bij de 5-Reeks en 7-Reeks kan je het systeem met gebaren bedienen, via de klassieke stembediening en de draaiknop.

Veiligheid

De klassieke rijhulpsystemen zijn uiteraard op de afspraak. BMW stelt zijn X3 voor als een “(deels) automatisch rijdende” auto. Hij beschikt dus over een actieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie (met bescherming bij een zijdelingse aanrijding),…

Vier motoren… in afwachting van?

Bij de lancering wordt de X3 aangeboden met vier motoren, waarvan twee zescilinders. De benzinemotoren bestaan uit de xDrive30i (tweeliter viercilinder turbo van 252 pk) en M40i (drieliter zescilinder turbo van 360 pk). Die laatste profileert zich als de sportieve variant. Met een ideale 50/50-gewichtsverdeling leent de X3 zich voor een dynamische rijstijl, zeker met de optionele adaptieve dempers.

Het dieselpalet bestaat uit de xDrive20d (tweeliter viercilinder turbo van 190 pk) en de xDrive30d (drieliter zescilinder turbo van 265 pk). Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan een Steptronic-achttrapsautomaat. Er zullen ongetwijfeld nog andere motoren volgen: we vermoeden dat BMW bijvoorbeeld werkt aan een plug-inhybride…