BMW heeft het doek gelicht van de gloednieuwe X5. Deze derde generatie behoudt in grote mate de afmetingen, maar de rest wordt helemaal omgegooid. Voortaan richt hij zich ook op bedrijfsvloten met een viercilinder diesel die maar 149 g CO2/km uitstoot.

Nog altijd groot, maar verfijnder

Qua design blijft de X5 imposant en krachtig. Maar dat kolossale uitzicht is slechts een façade. In de windtunnel toont de nieuwe X5 een zeer verfijnde stroomlijn. Om dat te bereiken, gebruikt hij een hele reeks kunstgrepen die het luchtweerstandscoëfficiënt en eenvoudigweg het verbruik verminderen.

Meer ruimte

BMW kondigt meer ruimte aan. De verhoogde rijpositie zal bestuurders plezieren die de weg graag ‘domineren’, terwijl de sfeer binnenin warmer en vooral meer licht biedt. De derde zitrij is nog altijd een optie waarmee je de X5 ombouwt tot zevenzitter. Nog een optie zijn de comfortzetels op de tweede rij. Tot slot opent de kofferklep standaard elektrisch en geeft ze toegang tot een koffer van 650 tot 1.870 liter.

Drie motoren om te beginnen

Bij zijn lancering zal de X5 beschikbaar zijn als  xDrive50i (V8 benzine 450 pk), xDrive30d (zescilinder diesel 258 pk) en M50d (zescilinder diesel 381 pk). In december wordt het gamma verrijkt met de xDrive40d (zescilinder diesel 313 pk), xDrive35i (zescilinder benzine 306 pk) en de sDrive25d. Alle motoren wordt gekoppeld aan een achttrapsautomaat en voldoen nu al aan de strenge Euro 6-uitstootnormen.

X5 voor bedrijfsvloten

De sDrive25d, bij ons wellicht goed voor het gros van de verkoop, wordt aangedreven door een tweeliter viercilinder diesel die 204 pk ontwikkelt. Deze variant haalt een CO2-uitstoot van 149 g/km. Nog sterker dus dan de Mercedes ML250 CDI, waarvan de emissie stagneert op 158 g/km … maar dan wel met vierwielaandrijving. Inderdaad, de BMW X5 xDrive25d wordt alleen op de achterwielen aangedreven. In beide gevallen kunnen bedrijven 70 procent fiscaal aftrekken.

Hij rijdt helemaal zelf

De X5 heeft heel wat nieuwe uitrusting: van head-upweergave op een kleurenscherm tot een bots- en voetgangerswaarschuwing met remfunctie of internetservices (Facebook, Twitter, …). We vermelden ook de dicteerfunctie om gemakkelijk e-mails of sms’en te versturen of notities te nemen.  Groot nieuws is de Traffic Jam Assistent voor automatisch filerijden, waarmee de X5 zonder hulp van de bestuurder een snelheid tot 40 km/u aanhoudt, op zijn rijstrook blijft (door stuurimpulsen) en de afstand tot de voorligger bepaalt.