Brabus liet enige tijd geleden van zich horen met de ‘Rocket’. De Duitse tuner stopte toen meer dan 700 pk onder de kap van een C-Klasse.
Dit keer is de aanpassing eerder bescheiden en groeit het vermogen met ‘slechts’ 30 pk. Let wel, het basisproduct heeft al behoorlijk wat pk’s.

E63 AMG

Naar aloude AMG-traditie is de Mercedes E-Klasse 63 AMG een stevige knaap. Hij heeft erg veel vermogen dat bij de minste druk op het gaspedaal vrijkomt met de bijhorende sound. Brabus doet er nog een schepje bovenop: het vermogen klimt van 525 naar 555 pk. Het koppel groeit met 20 Nm en bedraagt nu 650 Nm. Knap werk, zeker als je bedenkt dat de basismotor al behoorlijk getuned was. Om dit resultaat te bereiken, monteerde Brabus inlaatfilters met betere doorstroming en grotere katalysatoren. Ook het motorbeheer werd aangepast. Hierdoor spurt de Brabus B63 S in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/uur en bedraagt de topsnelheid 320 km/uur.

Sperdifferentieel en aerodynamica

Om te vermijden dat al dat vermogen letterlijk in rook opgaat, voorziet Brabus zijn auto’s van een differentieel met veertig procent sperwerking. Iedereen weet dat een speer beter door de lucht klieft dan een vrachtwagen. De Duitse tuner testte zijn bodykit dan ook urenlang in het windkanaal. Buiten de bodykit staan ook velgen van 18, 19 of zelfs 20 duim ter beschikking. Achteraan kan het rubber tot 295 mm breed worden. Power!