Het is niet vanzelfsprekend om een auto waarvan de prestaties bijna alle wereldrecords hebben gebroken, nog te verbeteren. Toch hebben de ingenieurs van de Volkswagen-groep (tegenwoordig eigenaar van Bugatti) ons nogmaals verbaasd met hun kunnen. Een nieuwe versie van de Veyron is extravaganter, krachtiger, exclusiever dan ooit en veegt de concurrentie weer onder tafel.
Donderslag
Ik betwijfel of een Veyron-eigenaar ooit geklaagd heeft over een gebrek aan motorvermogen. Mocht dat toch zo zijn, dan heeft Bugatti het antwoord met deze Veyron 16.4 Super Sport. Die is nog krachtiger dankzij grotere turbo's: 1.200 pk en 1.500 Nm of 199 pk en 250 Nm extra. Duizelingwekkend.
Deze cijfers vertalen zich in een ongelooflijke topsnelheid van 431 km/u, geverifieerd op het circuit van Volkswagen in Ehra-Lessien. Het is een record voor een seriewagen. Wel zal Bugatti de topsnelheid begrenzen op 415 km/u omdat de banden niet zo goed overweg kunnen met nog hogere snelheden. We herhalen nog even dat de motor zestien cilinders heeft opgesteld in W-vorm, aangeblazen door vier turbo's en met een cilinderinhoud van in totaal acht liter. Wie doet beter?
Verfijnd
De aanpassingen slaan niet alleen op de mechaniek, want het koetswerk is voortaan opgetrokken uit een nieuwe soort carbonvezel, die lichter en sterker is. In profiel zien we een nieuwe achterkant en twee grote NACA-luchtinlaten op het dak. Het ontbreekt het geheel niet aan uitstraling, maar wel aan discretie door de mengeling van carbon en oranje. Ik verzeker je dat het is moeilijk is om met deze auto niet op te vallen.
Snel, haast je!
Interesse? Er zijn maar dertig exemplaren voorzien en de eerste vijf, met hetzelfde zwart-oranje koetswerk, zijn al verkocht. Midden augustus wordt de auto voorgesteld aan een select publiek tijdens de elegantiewedstrijd van Pebble Beach in Californië.