Voor velen is een Cadillac een limousine met indrukwekkende afmetingen, een « kauwgum » ophanging en een zware V8 die vooral bekend staat voor zijn gulzig gedrag. Als we aan een Cadillac denken komt dat niet meteen overeen met een bolide. En nochtans, met de CTS heeft Cadillac al bewezen dat ze ook compactere berlines kunnen bouwen. De “V” divisie van Cadillac mogen we een beetje vergelijken met de “AMG” afdeling van Mercedes. Het “V” logo wordt dan ook op de sportieve modellen van het merk geplakt…en dat zijn echt sportieve modellen.

Zoals verwacht zit het mooie van dit model met, uiteraard, een V8 onder de motorkap. Vroeger werd gebruik gemaakt van de V8 van 7 liter en 510 pk van de Corvette Z06, toen was dat vermogen volgens de ingenieurs van General Motors “voldoende”. Die tijden zijn nu veranderd, er is ondertussen trouwens het nieuwe motorblok van de Corvette ZR1 op de markt. Hier gaat het om een cilinderinhoud van 6.2 liter, maar dan wel eentje met 556 pk aan 6.100 tr/min en een koppel van 747 Nm aan 3.800 tr/min! De prestaties zijn hallucinant met een sprint van 0 tot 100 km/u in minder dan 4 seconden en de 400 meter vanuit stilstand in 12 seconden! U hoeft niet verder te zoeken, van alle huidige V8 berlines op de markt is dit de snelste!

Uiteraard moest de winst aan vermogen op een degelijke manier opgevangen worden door de andere onderdelen van de auto. Cadillac legt daarom de nadruk op de robuustheid van de onderdelen om het extra vermogen betrouwbaar op te vangen. De CTS-V doet dan ook nog eens beroep op een adaptieve ophanging. Het vermogen wordt op de achterwielen overgezet via een automatische versnellingsbak met shift-paddles aan het stuur. Tot slot geven we nog even mee dat deze CTS-V in 7:59:32 een rondje heeft afgelegd op de Nürburgring. Een opmerkelijke tijd, wetend dat het hier om een productiemodel ging op “standaard” banden.