François Piette

2 AUG 2001

Cadillac onthult gloednieuwe Cadillac CTS

Met een meer dan gedurfde stijl zal de nieuwe CTS – de eerste complete toepassing van Cadillac's zogeheten "art and science"-benadering in personenwagendesign – debuteren op het Pebble Beach Concours d'Elegance in Monterey (California). In september volgt de officiële wereldpremière op het Autosalon van Frankfurt. De CTS bouwt verder op de honderd jaar oude traditie van Cadillac inzake vooruit-strevende technologie en vernieuwend design. Het uitgesproken krachtige koetswerk oogt rank, met strakke vormen, scherpe hoeken en lijnen die elkaar op een verrassende manier kruisen. De designfilosofie grijpt terug naar een tijdperk waarin Cadillac doorgaans met een gedurfd design uitpakte. Deze designerfenis begon in 1927 toen Harley Earl, die later de allereerste vice president design van General Motors zou worden, de LaSalle creëerde, een kleinere Cadillac. "Tijdens de eerste eeuw van ons bestaan, onderscheidde Cadillac zich door heel wat memorabele ontwerpen van de andere luxewagens op de markt", zei Mark R. LaNeve, general manager bij Cadillac. "De CTS zal de aandacht trekken in een segment waarin automobieldesign doorgaans verfijnd wordt in plaats van gedefinieerd. Hij is een moderne interpretatie van de schitterende wagens waardoor Cadillac bekend raakte. Kortom, het is een klassieke Cadillac voor de 21ste eeuw." Niet alleen met zijn krachtige design, maar ook op het vlak van prestaties zet de CTS de legendarische geschiedenis van Cadillac verder. De nieuwe, prestatiegerichte berline van Cadillac, die gebouwd wordt op een gloednieuw achterwielaandrijfplatform, zal eveneens beschikbaar zijn met een manuele versnellingsbak gekoppeld aan een 3,2-liter V6 die de auto vanuit stilstand in minder dan zeven seconden een snelheid van 100 km/u verleent.q De CTS vormt bovendien een ommekeer in de naamgeving die Cadillac gebruikt. Hoewel Cadillac een aantal van de meest herkenbare autonamen in de automobielgeschiedenis voor zijn rekening neemt, is nu het moment aangebroken om de auto's duidelijk de wereldwijde aanwezigheid van Cadillac te laten uitdrukken. "Een deel van ons wereldwijd initiatief bestaat erin deze auto samen met andere Cadillacs in de showrooms in Europa en Azië te verkopen", zei LaNeve. "Klanten in andere delen van de wereld zijn gewend aan alfanumerieke autonamen en al onze modellen zullen, op termijn, namen krijgen die hun werelds karakter weerspiegelen."
Advertentie
Advertentie
Advertentie