De kleine Britse constructeur Caterham is weer brandend actueel omdat het samen met Renault het merk Alpine opnieuw tot leven brengt. Maar dat betekent niet dat Caterham zijn specialiteit, motorachtige vierwielers à la Lotus Seven, laat varen.

Goed compromis

Caterham presenteert een nieuwe variant van de 7, wellicht het ideale compromis tussen de rustige basisversie en de zeer krachtige topversies waarvan je het potentieel bijna niet kunt benutten. Nochtans is er ook hier sprake van sensaties. De tweeliter Ford-motor lever 180 pk bij 7.300 tr/min, een vermogen dat ruim volstaat voor het gewicht van amper 535 kg.

Uiteraard werd de ophanging aangepast aan het vermogen, zonder dat ze te extreem wordt voor gebruik op de openbare weg. Dat zegt de constructeur toch. De prestaties zijn explosief: 100 km/u bereik je in ongeveer vijf seconden.

Originele opties

In vergelijking met traditionele optielijsten met tapijten, klimaatregelingen en radio’s is deze Caterham origineel. Er zijn bijna geen extra’s die het comfort binnenin verhogen, eerder integendeel. Wel is er sprake van een zesversnellingsbak, vleugels in koolstofvezel, een vrije uitlaat (los van de katalysator), een verlaagde vloer voor de bestuurder en de passagier, enzovoort. Kortom, je kunt er een echte sportwagen van maken.