Met zijn 515 kilo heeft deze Caterham zijn « Superlight » benaming niet gestolen. De 300 die ze gebruiken geeft de vermogen/gewicht verhouding weer, 300 pk per ton. Eigenlijk een beetje meer, 339 om precies te zijn. Met andere woorden, meer dan genoeg.

Nieuwe generatie

De R300’s verkopen traditioneel goed, het is een homogeen model en maakt hem toegankelijker dan zijn grotere broers. Zijn nieuwe motor beschikt niet alleen over meer vermogen, hij is ook meer lineair, wat hem gebruiksvriendelijker maakt.

Duivelse prestaties

De nieuwe motor, een Duratec van 2 liter, is goed voor 175 pk aan 7.000 tr/min. Het koppel bedraagt slechts 190 Nm aan 6.000 tr/min. Alles werd aan een handgeschakelde bak met zes versnellingen gekoppeld. Als U die cijfers aan een gewicht van 515 kg koppelt, krijgt U echte GT prestaties met een sprint van 0 tot 100 km/u in 4.5 seconden en een topsnelheid van 225 km/u.

Een indrukwekkende optielijst

De Caterham is niet echt een familiewagen, dus zou de optielijst er per definitie anders uitzien. De vierpunt veiligheidsgordel is standaard, net als de kleine voorruit, het afneembaar stuur en vele carbon onderdelen.

In optie is er een autoblokkerend differentieel mogelijk, lederen zetels, verwarming (!), een rolbeugel, en zelf de mogelijkheid om geen katalysator te gebruiken (enkel voor circuit), enz …

De R300 kost 24.995 £, of ongeveer 31.500 €.