François Piette

22 SEP 2009

Champagne voor Vanbellingen en Maes in Spa


Twee overwinningen na een spannende race en de achterstand in het kampioenschap die behoorlijk weggewerkt is: Steve Vanbellingen en Ruben Maes verlieten Francorchamps met een brede glimlach. Voor hun rivalen is de balans minder goed. Frédéric Bouvy en Christian Kelders moesten de eerste opgave van het seizoen laten noteren, terwijl ze tweede werden in de tweede manche. In de eindafrekening geeft dat een mooi vooruitzicht op een spannend duel tijdens de slotmeeting in Zolder. KIA, Audi en Jaguar nemen de scheidsrechtersrol op zich.

De eerste race van de Francorchampagne werd verreden onder een zomers zonnetje. Steve Vanbellingen en Ruben Maes kaapten de overwinning weg voor Koen Wauters-Raf Vanthoor en Philippe Stéveny-Iain Dockerill op de KIA’s. Tijdens de wedstrijd zagen we de opgave, de eerste van het seizoen, van de Renault Mégane Trophy van Frédéric Bouvy en Christian Kelders.

Het eerste deel van deze manche verliep vrij eentonig. Van bij de start nam Koen Wauters de leiding met de KIA ProCee’d, voor de Audi van Julien Schroyen en de Renault van Frédéric Bouvy. Achter dit trio voerde Jérôme Thiry de rest van de meute met zijn Jaguar, voor Iain Dockerill in de tweede KIA en Steve Vanbellingen in de BMW.

In de 14de ronde kwam Iain Dockerill de pits in om zich laten af te lossen, gevolgd door Steve Vanbellingen en Julien Schroyen, wiens Audi een onrustwekkende rookpluim produceerde. Teamgenoot Nicolas De Crem ging nog de piste op maar moest gauw weer binnenkomen. Het verdict was zwaar: turbo stuk en opgave voor de Audi gaf.

De laatste piloten die zich lieten aflossen waren Frédéric Bouvy en Koen Wauters. Hun teamgenoten, Christian Kelders en Raf Vanthoor namen meteen de kop van de wedstrijd. Verder volgden Philippe Stéveny, Ruben Maes, Jean-Jacques Smits, Bert Redant en Arnaud Gomez, de leider in S2. Door ontstekingsproblemen hadden Grégory Servais-Loïc Fontaine hun kansen al verspeeld in S2.
Ondertussen naderde Ruben Maes met rasse schreden op de koplopers. In de 24ste ronde ging hij voorbij Philippe Stéveny en vier ronden later nam hij de maat van Christian Kelders. Die werd op zijn beurt belaagd door Philippe Stéveny. Hun duel eindigde met een aanrijding in de bocht van Brussel, met fatale gevolgen voor de Mégane.

Het was afwachten of Ruben Maes ook Raf Vanthoor zou kunnen passeren. Vanthoor ging tot het uiterste, maar vier ronden voor het einde moest hij toch plooien. « De banden hadden hun beste tijd gehad en het was verschrikkelijk heet in de cockpit, » vertelde hij bij het verlaten van de wagen. Maar hij maakte gauw duidelijk dat hij zich goed geamuseerd had: « Koen had prima werk geleverd en vervolgens heb ik me geweldig geamuseerd. De KIA, heeft een schitterende wegligging. »

Ruben Maes reed naar een erg belangrijke overwinning met het oog op de titelstrijd: « Ik wist dat deze zege er voor zorgt dat we de rest van het seizoen met een ballast van 50 kg moeten rijden, maar ik kon deze belangrijke punten niet laten liggen. Een overwinning geeft toch altijd een speciaal gevoel… »
Philippe Stéveny vervolledigde het podium, voor Bert Redant en Arnaud Gomez, winnaar in S2 voor Maxime Soulet. De overwinning in T3 ging eens te meer naar de BMW van Eric Qvick-Frédérique Jonckheere, terwijl de Alfa Romeo 156 van Michel Plennevaux en Guy Katsers de categorie T2 won, ondanks sterk weerwerk van de Honda van Christophe Daerden en Alexandre De Vits.

Dubbel voor KS Motorsport

Bij het begin van de tweede manche kon Nicolas De Crem de Audi A4 Silhouet aan kop zetten. Hij moest echter al snel plaats maken voor Ruben Maes, die blijkbaar vastbesloten was de dubbel te pakken. Wat verder volgde Philippe Stéveny. De twee koplopers gaven het tempo aan, maar even later kreeg de Audi weer met pech af te rekenen. Nadat Julien Schroyen het stuur had overgenomen besliste de mechaniek er anders over.

De traditionele pitstops bracht geen verandering in de hiërarchie. Bij het begin van het tweede deel van de race, werd het peloton aangevoerd door Steve Vanbellingen. Die had een tiental seconden voorsprong op Iain Dockerill en nog eens tien op Frédéric Bouvy. De titelhouder verhoogde het tempo om bij Iain Dockerill te geraken. We leken dan ook op weg naar een mooi duel voor de tweede plaats, tot achttien minuten voor het einde de SEAT Leon van de Italianen Cassera-Memmola op de Raidillon van de baan ging en de safety-car de baan op kwam. Het peloton groepeerde zich achter de safety-car en de voorsprong van Steve Vanbellingen en Iain Dockerill op Frédéric Bouvy smolt tot een handvol seconden.

Bij de herstart toonde de piloot van de Renault Mégane meteen zijn bedoelingen en zette enkele supersnelle rondjes neer. Hij lag dan al gauw op de tweede plaats, maar vond nooit de aansluiting met de leider: « Ik heb het nochtans geprobeerd. Ik ben zelfs een keer onder de normtijd gedoken, maar dankzij de joker bleef dat zonder sanctie. Ik had Steve graag geklopt en ik dacht niet aan de eventuele ballast van 50 kg bij een overwinning. Maar ik geraakte niet meer aan zijn wiel. »

De piloot van KS Motorsport controleerde perfect het slot van de race en had bij de finish 2 seconden voorsprong. Toch moest hij nooit in zijn reserves gaan: « Ik maakte me niet ongerust. Ik had de terugkeer van Fred perfect onder controle. Ik wilde absoluut winnen, want ik wist hoe belangrijk deze overwinning is voor het kampioenschap. »

Met nog twee races te rijden worden de twee teams slechts gescheiden door drie punten. Natuurlijk moeten we nog rekening houden met het schrapresultaat. Het reglement bepaalt dat het slechtste resultaat van elke deelnemer niet meegerekend wordt. Toch belooft het een bloedstollend duel te worden in Limburg.

De KIA’s eindigden gegroepeerd in de tweede race, waarin alle klassewinnaars van ’s ochtends de dubbel scoorden. In S2 waren Michael Schmetz en Arnaud Gomez aan het feest, Eric Qvick-Frédérique Jonckheere over heersten in T3 en Michel Plennevaux-Guy Katsers won weer in T2.

Klassement – race 1: 1. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet) 35 ronden; 2. Wauters-Vanthoor (KIA ProCee’d Silhouet) op 09.074 ; 3. Stéveny-Dockerill (KIA ProCee’d Silhouet) op 12.263 ; 4. Moonens-Redant (BMW M3 Silhouet) op 1.58.456 ; 5. Schmetz-Gomez (Touring Cup) op 1 ronde, 1ste S2 ; 6. Fumal-Soulet (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW M3), 1ste T3 ; 8. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar X-Type Silhouet) ; 9. Maillet-De Keijser (Roadster S) ; 10. Rosoux-Geoffroy (SEAT Leon Supercopa) ; 11. Corthals-Barthez (SEAT Leon Supercopa) op 2 ronden ; 12. Viron-Richard (Touring Cup) ; 13. Anquetil-De Groof (Touring Cup) ; 14. Adrienssens-Meulders (SEAT Leon Supercopa) ; 15. Cassera-Memmola (SEAT Leon Supercopa) op 3 ronden... 18. Plennevaux-Katsers (Alfa Romeo 156), 1ste T2 ; enz

Klassement – race 2 : 1Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet), 34 ronden in 1h31.02.130 ; 2. Bouvy-Kelders (Renault Mégane Trophy) op 01.934 ; 3. Wauters-Vanthoor (KIA ProCee’d Silhouet) op 07.178 ; 4. Stéveny-Dockerill (KIA ProCee’d Silhouet) op 25.713 ; 5. Moonens-Redant (BMW M3 Silhouet) op 34.787 ; 6. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar X-Type Silhouet) op 59.244 ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW M3) 1 ronde, 1ste T3 ; 8. Schmetz-Gomez (Touring Cup), 1ste S2 ; 9. Servais-Fontaine (Touring Cup) ; 10. Fumal-Soulet (Touring Cup) ; 11. Anquetil-De Groof (Touring Cup) ; 12. Rosoux-Geoffroy (SEAT Leon Supercopa) ; 13. Viron-Richard (Touring Cup) ; op 2 ronden ; 14. Schmit-Haddocuhe (BMW M3) ; 15. Adriaenssens-Meulders (SEAT Leon Supercopa) ; 16. Plennevaux-Katsers (Alfa Romeo 156) op 3 ronden, 1ste T2 ; enz.
Kampioenschap: 1. Bouvy-Kelders 182,5 ptn ; 2. Vanbellingen-Maes 179,5 ; 3. Stéveny-Dockerill 119 ; 4. De Crem-Schroyen 111,5 ; 5. Fumal-Soulet 86,5 ; 6. Servais-Fontaine 84 ; 7. Schmetz-Gomez 82 ; 8. Moonens-Redant 81 ; 9. Smits-Cleynhens-Thiry 76,5 ; Qvick-Jonckheere 75 ; enz.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie