François Piette

3 NOV 2011

Chevrolet: 100 jaar geschiedenis

Op 3 november 1911 begon het grote avontuur van Chevrolet. Of eigenlijk al iets eerder, want mecanicien en autopiloot Louis Chevrolet en zakenman Billy Durant, die aan het hoofd stond van General Motors, hadden hun kindje natuurlijk voorbereid.    

Uitzonderlijk piloot

Louis Chevrolet werd geboren in Zwitserland maar emigreerde al snel naar de Verenigde Staten. Eerst werkte hij als mecanicien, daarna liet hij zich opmerken door zijn uitstekende stuurmanskunsten. Hij nam deel aan tal van autoraces en stapelde de successen op. Dat bleef natuurlijk niet onopgemerkt, bijvoorbeeld bij Billy Durant, een zakenman die zich al ontfermde over het lot van General Motors.

Door de naam van de bekende autoracer te 'lenen' zou de auto's als zoete broodjes verkopen. De twee mannen sloten een akkoord. Met de Classic Six werd hun eerste kindje geboren. En meteen het laatste voor Louis Chevrolet, want hij zag de toekomst van 'zijn' merk niet op dezelfde manier als Billy Durant. Dat resulteerde in een scheiding.

Mythische modellen

Het merk Chevrolet bleef auto's bouwen, waarvan enkele al snel uitgroeiden tot een legende. We denken natuurlijk aan de Corvette, die zijn carrière bescheiden begon in 1953 maar vandaag meer tot de verbeelding spreekt. De Camaro is dan weer een muscle car ontworpen als antwoord op de Ford Mustang. De geschiedenis van deze Amerikaanse schone herleeft vandaag met een nieuw model. Andere opvallende modellen zijn de Bel Air uit de jaren vijftig, die erg populair was in de Verenigde Staten, ondanks de grote V8-motoren.

Het merk diversifieerde zijn aanbod en biedt tegenwoordig stadswagens, berlines, SUV's en sportwagens aan. Op enkele uitzonderingen na zijn het allemaal toegankelijke modellen, de basis van het succes van Chevrolet. Het merk is heel trots op zijn nieuwste telg. De Volt biedt met zijn elektromotor en een verbrandingsmotor als range extender een blik op de toekomst.   

Advertentie
Advertentie
Advertentie