François Piette

16 JAN 2012

Chevrolet Corvette 427 Convertible: burger op steroïden

Terwijl de meeste Europese constructeurs de motoren van hun sportievelingen inperken door de cilinderinhoud te verkleinen, ziet Chevrolet de zaken helemaal anders. De cilinders onder de motorkap van de Corvette zijn zo groot als emmers. De geneugten van een vraatzuchtige motor zijn nog altijd actueel in deze speciale serie.

60 jaar

Al 60 jaar staat de Corvette symbool voor de Amerikaanse sportwagen, een verhaal dat na enkele jaren bijna eindigde omdat de eerste generatie weinig aantrekkelijk was. Gelukkig hebben enkele vooruitziende en volhardende geesten de zwakke zescilinder-in-lijn van de eerste modellen snel in de prullenmand gegooid en vervangen door een veel geschiktere V8.

Vandaag is er nog altijd sprake van een V8 in dit speciale model 427 Convertible. 427 is de cilinderinhoud uitgedrukt in cubic inches, een misleidende maat voor de Europese concurrenten. Ze heeft ook een historische waarde want ze stamt uit de glorietijd van de Corvette. Na omzetting naar kubieke centimeters, komen we tot een inhoud van meer dan 7 liter. Een opvallend cijfer, in tijden van downsizing.

Het gaat vooruit!

Met zo'n longinhoud tekent de cavalerie uiteraard present: 505 paarden en 637 Nm. Verbluffende cijfers, maar die worden vandaag ook gehaald door de eerste de beste 4.5 V8 bi-turbo. Het grote blok erft technologie uit de autosport (kleppen en drijfstangen in titanium), die wel ongelooflijk verouderd is (centrale nokkenas met twee kleppen per cilinder).

Maar wat maakt het uit, dit beest klinkt wild en is in staat tot topprestaties: 3,8 seconden om 60 mijl per uur te halen (96 km/u) en 306 km/u topsnelheid. Op een typisch Amerikaanse manier vermeldt het persbericht dat de verhouding gewicht/vermogen die van de Porsche 911 Turbo S Cabriolet, Audi R8 5.2 Spyder, Aston Martin DBS Volante Convertible en andere Ferrari California's overtreft. De Europese top, zelfs daar heeft men geen respect meer voor. Nog een leuk cijfer, evenzeer typisch Amerikaans: de zijdelingse acceleratie loopt op tot 1,04 G.

Koolstofvezel

De Corvette is zeker rustiek, maar dat belet hem niet om verfijnde materialen zoals koolstofvezel te gebruiken voor de motorkap, de spoiler, de vloer, enzovoort. Dat verklaart het lage gewicht van 1.522 kg.

Advertentie
Advertentie
Advertentie