François Piette

28 JAN 2010

Het model van de ommekeer

Door de Zuid-Koreaanse Daewoo’s als Chevrolets te verkopen, is het imago van het Amerikaanse merk niet bepaald verbeterd. Chevrolet deed niet meer dan zijn strikje kleven op de Nubira, Matiz en andere producten van bedenkelijk allooi. De link met de Corvette of de Bel Air was totaal zoek. Maar door de wil om uit te groeien tot een massaconstructeur met een volledig nieuw gamma, veegt Chevrolet alle slechte herinneringen van tafel.

Presentatie

De Cruze meet zich de stijl van een vierdeurscoupé aan, heel anders dan het uiterlijk van zijn voorganger Nubira. Chevrolet tekende een sportief koetswerk dat uitstekende prestaties suggereert. Het krachtige radiatorrooster, de vloeiende lijn in profiel en de gedrongen achterzijde maken hem aantrekkelijk. Die karaktertrekken kun je nog meer in de verf zetten met de juiste koetswerkkleur. Vermijd dus de grijze metaalkleur en kies bijvoorbeeld donkerblauw zodat de auto origineel en elegant overkomt.

Motor

Onze testwagen was voorzien van een 2-liter diesel die hoogstwaarschijnlijk het gros van de verkoop zal uitmaken. Deze krachtbron, die TDCi heet, bestaat in twee versies: 128 en 150 pk. Ondanks het lagere vermogen overtuigt de minst krachtige versie, zowel door zijn uithoudingsvermogen als door zijn werkingsstilte. Het koppel van 300 Nm laat een erg relaxte en soepele rijstijl toe, terwijl het verbruik redelijk blijft: gemiddeld 6,5 l/100 km.

Jammer genoeg kun je de dieselmotoren niet combineren met een automatische versnellingsbak en telt de manuele bak maar vijf verhoudingen. In bergachtige streken zijn de hernemingen niet echt explosief.

Rijgedrag

De Chevrolet Cruze rust op hetzelfde platform als de Opel Astra, maar rijdt helaas niet zo strak. Gevaarlijk wordt het nooit, maar de Cruze rijdt wat waziger en minder precies. Waarschijnlijk moeten we de oorzaak bij de Kumho-banden gaan zoeken, die eerder comfortabel dan sportief zijn. De Cruze stuurt niet zo precies als zijn Duitse neef, wat de sportieve ambities van de bestuurder tempert. In se is het onderstel wel gezond, maar de dempers en banden vergen nog wat werk.

Comfort

De boordplank doet denken aan de Opel Insignia en de… Corvette. Voor de bestuurder en de passagier tekenen zich dezelfde lijnen af. De afwerking is verzorgd, maar de gebruikte materialen halen niet het niveau van de Europese concurrentie. Stoffen inlegstukken op de boordplank en de deuren vrolijken het geheel wat op en voegen een sprankeltje originaliteit toe. Ruim is de Cruze alleszins en dat is maar goed ook gezien het formaat van de gemiddelde Amerikaan. Ondanks de vallende daklijn heb je achterin nog voldoende hoofdruimte en vinden twee volwassenen ruim plaats. De koffer slikt 450 liter en dankzij de 40/60-deelbare achterbank is de Cruze vrij functioneel.

Tijdens het rijden valt de stille motor op en ook de algemene geluidsisolatie is erg verzorgd. Een vreemd fenomeen voor een Amerikaanse auto is dat de ophanging moeite heeft met diepe putten en spoorvorming in de weg.

Prijs en uitrusting

Met een prijs van 18.499 euro is de Cruze erg competitief, zeker gezien de uitrusting. De basisuitvoering LS heeft al manuele airco, een lederen multifunctioneel stuur, in de hoogte regelbare stoelen, mistlichten, een radio-cd-mp3-speler met iPod- en mp3-aansluiting en lichtmetalen velgen. De optielijst is daarentegen erg kort: metaalkleur, leder en een gps. Voor meer uitrusting moet je de LT kiezen, die helaas alleen beschikbaar is met de 150 pk sterke motor. Dan krijgt de Cruze nog automatische lichten, een verwarmde voorruit en een automatische airco mee.

Conclusie

Samen met de kleine Spark zet de Cruze de vernieuwing van het Chevrolet-gamma in. De tijd van Daewoo’s met een andere badge is voorgoed voorbij en de Cruze mag zich zonder schamen naast de Europese concurrentie parkeren. Wat materialen en rijgevoel betreft, hinkt hij nog lichtjes achterop, maar de verhouding prijs/prestaties/uitrusting pleit helemaal in zijn voordeel. Zeker de moeite om even over na te denken.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie