Van het lijstje automodellen dat in de Verenigde Staten vlot over de toonbank gaat, word je niet bepaald vrolijk. John Doe en company rijden nog altijd graag rond in grote SUV’s en… lekker saaie sedans. Afgelopen maand waren de Toyota Camry, Chevrolet Cruze, Nissan Altima, Hyundai Sonata en Chevrolet Malibu de populairste vierwielers in de States. Die ken je niet? Begrijpelijk, want behalve de Cruze is geen enkele van die modellen momenteel te koop in Europa.

Wij, Europeanen, zijn meer liefhebbers van de vijfdeursberline met achterklep, de Golfjes, Astra’s en Focussen van deze wereld. Zij domineren de compacte middenklasse. In 2010 was in België bijna de helft van de auto’s in dit segment een hatchback, dertig procent een monovolume en achttien procent een break. Voor types met vier deuren, coupés of cabriolets blijven maar enkele procentjes over.

Nieuwe versies

Logisch dus dat Chevrolet uitpakt met nieuwe koetswerkversies van de Cruze, om te beginnen deze vijfdeurs. Vooral voor Europa natuurlijk, maar er wacht hem ook een Amerikaanse carrière. Later staat bovendien een Cruze break op het programma. En om het feestje helemaal compleet te maken, komt er vanaf februari 2012 een kleine dieselmotor. Het is allemaal vrij laat, maar laten we vooral blij zijn dat moederhuis General Motors deze inspanningen alsnog levert want de Cruze is zeker een meerwaarde voor het segment.

Verleider

De vijfdeurs heeft dezelfde sympathieke look als de sedan, maar dan met een kofferklep en nieuwe achterlichten. Ook de wielbasis is identiek, het plaatsaanbod in het interieur blijft dus hetzelfde. Voorin zit je prima, achterin hadden onze lange benen iets meer steun mogen krijgen van het zitkussen. De kofferruimte is dan weer voorbeeldig: 413 liter. Alleen de langere Skoda Octavia (585 liter) scoort in deze klasse nog beter.

Cruisen met de Cruze

We konden kennismaken met de Cruze vijfdeurs in combinatie met 2.0 dieselmotor en een manuele zesversnellingsbak, die in optie vervangen wordt door een zestrapsautomaat. De diesel is opvallend sterk: 163 pk vermogen en een koppel van 360 Nm. De Cruze is een meer dan vlotte auto, maar het is jammer dat de schakelbewegingen relatief lang duren en een sportieve rijstijl in de weg staan. De gevoelloze besturing helpt ook niet, terwijl de ophanging naar onze smaak iets te veel schokken doorgeeft. Maar het blijft allemaal aanvaardbaar, de Cruze heeft een gezond en veilig weggedrag.

Op de autosnelweg ontpopt hij zich zelfs tot een heel aangenaam vervoermiddel. Airco op, een leuk deuntje op de radio of gewoon genieten van de uitstekende geluiddemping en cruisen maar! De zesversnellingsbak is op zulke trajecten zeker een vooruitgang tegenover de vijfbak die Chevrolet tot voor kort aanbood in de Cruze sedan 2.0 diesel met 125 pk en 150 pk.

Die versie maakt geen deel meer uit van het gamma. Zowel de Cruze sedan als vijfdeurs zijn beschikbaar met een 1.6 benzine (124 pk), een 1.8 benzine (141 pk) en een 2.0 diesel met 163 pk. Op het autosalon van Brussel in januari presenteert Chevrolet de 1.7 diesel met 131 pk.

Koopje

Nu wordt het interessant! Een Cruze vijfdeurs met 2.0 diesel (163 pk) heb je al voor 19.499 euro. De 1.6 benzine (124 pk) kost 16.399 euro. Daar kan zelfs een Skoda Octavia met gelijkwaardig vermogen niet aan tippen. Het mooie is dat de uitrusting al vanaf de basisversie zaken als stabiliteitscontrole, een radio of elektrische ruiten omvat, maar helaas geen diepteverstelling van het stuurwiel. Met een dieselverbruik van 5,6 l/100 km (in de praktijk wellicht een dikke liter meer) is de Cruze ook betaalbaar bij dagelijks gebruik.

Conclusie

Deze in Zuid-Korea gebouwde middenklasser heeft geen wereldschokkende innovaties aan boord, maar stelt ook op geen enkel vlak echt teleur. Hij vervult met brio de rol van eenvoudige en betaalbare gezinswagen. Het is alleen nog even wachten op de 1.7 dieselversie.