Chrysler heeft aangekondigd dat ze van 19 december 2008 tot 19 januari 2009 al zijn productie-eenheden gaat stil leggen. Alleen al in de Verenigde Staten zijn dat zo’n 30 fabrieken. Ze hebben wel laten weten dat de 46.000 arbeiders een gedeeltelijke vergoeding zullen krijgen.
Liquiditeit
Het gebrek aan liquiditeiten brengt Chrysler in een benarde situatie, en hebben de bedrijfsleiders er toe aangezet om ook staatshulp aan te vragen. Spijtig genoeg hebben de republikeinen daar nog altijd niet mee ingestemd. Maar er zijn ook nog geen andere beslissingen genomen. “Wait and see” dus. Het voortbestaan van Chrysler, en de jobs van duizenden mensen hangen zonder twijfel af van die beslissing.
Ingestorte markt
Na jaren van ononderbroken groei kent de auto-industrie een nooit geziene recessie. Het zijn vooral de SUV’s en 4x4’s die bezwijken onder de druk van de crisis. Chrysler had het zien aankomen en had al vele van zijn kleine SUV’s laten uitrusten met de zuinige TDI motor van Volkswagen. De Dodge Caliber, Jeep Compass en Patriot hebben trouwens een gemiddeld verbruik van minder dan
De cijfers
Tegenover 2007 zijn de verkoopscijfers van Chrysler in Noord Amerika dit jaar al met 28 % gedaald. Voor Europa gaat het over een daling van 8%. Op 31 oktober van dit jaar had Chrysler wereldwijd 1.757.315 auto’s verkocht, dat is 21% minder dan vorig jaar. Tot op heden zijn er ook al 30.000 banen verloren gegaan.
De toekomst
Om de huidige crisis heelhuids te doorstaan moet Chrysler absoluut op zoek gaan naar liquiditeiten, met andere woorden, ze moeten zoveel mogelijk verkopen en hun capaciteiten optimaliseren. In de pers heeft Chrysler heel wat kritiek gekregen op het afwerkingniveau. Daar hebben ze nu al verandering in gebracht door nieuwe en betere materialen te gebruiken. De toekomst zal ook nieuwe partnerships met zich meebrengen. Zo gaat Chrysler in 2010 een berline in het B segment op de markt brengen dat ontwikkeld werd in samenwerking met Nissan. Het Amerikaanse Chrysler gaat ook de productie van de Volkswagen Routan op zich nemen. Tot slot, gaan ze samenwerken met General Motors, BMW en Daimler voor de ontwikkeling van een nieuwe hybride technologie.