Op de jaarlijkse veiling tijdens het Rétromobile Salon in Parijs werd door Artcurial dit jaar een kleine collectie Citroëns van de Franse politicus André Trigano te koop aangeboden. Deze, een fanatieke fan van Citroën, had gezworen nooit een van z’n wagens te verkopen, doch de gezegende leeftijd van 90 jaar intussen bereikt, lijkt hij van gedachten veranderd.
De te restaureren Citroën 2CV is een Sahara-model. Deze onderscheidt zich door het bezit van … twee motoren! Inderdaad, Citroën wilde destijds een 4x4 versie van zijn bekende stadswagen en vond er toen niets beter op dan een tweede motor in de kofferbak te installeren, specifiek om de achterwielen aan te drijven. Het spreekt voor zich dat dit model, zeer luidruchtig zijnde of niet, erg gegeerd is deze dagen, daar er slechts 700 exemplaren ooit van geproduceerd werden. Maar om daarvoor 172.800 euro te willen neertellen?
De overige cijfers
De 2CV Sahara is trouwens niet de enige Citroën die voor furore zorgde! Inderdaad, de Trigano-collectie deed nog meer harten sneller slaan, met volgende prijzen tot gevolg: 166.900 euro voor een Traction Cabriolet uit 1939, 71.500 euro voor een ID 21 F Break uit 1968, 50.100 euro voor een Méhari 4x4, 41.700 euro voor een C4 G Torpédo uit 1932 en 27.400 euro voor een B12 Limousine. Daarmee is dit de eerste veiling van Citroën wagens die meer opgeleverd heeft dan … 1,5 miljoen euro! Is de wereld helemaal gek geworden?