Na het korte ritje door Baskenland vorige herfst hebben we de C4 tijdens verschillende jaargetijden en in verschillende configuraties op onze eigen wegen kunnen proefrijden. Zowel de 1.6i berline, de 1.6 HDI coupé van 110 pk en de 1.4i coupé van 90 pk hebben we dus eigenhandig in zon en regen aan de tand gevoeld. Een op zijn minst leerrijke test van de modellenreeks.
Twee gezichten
De C4 verwijst de Xsara meteen naar het verleden en verschijnt met een tweeledig design : de berline en de coupé. Enkel het voorste gedeelte is gemeenschappelijk. De ene C4 is meer op het gezin gericht, ronder, klassieker: de berline. De coupé is spitser, gedurfder en moediger. Citroën brengt ook vernieuwing met een stuur met vaste kern dat meteen goed in de hand ligt, de mogelijkheid om het interieur met een aangename geur te vullen, een aanpasbare verlichting, allerlei hulpmiddeltjes en verklikkertjes, en het AFIL-systeem.
AFIL
Ook al waren niet alle geteste voertuigen met het systeem uitgerust, toch hebben we AFIL niet alleen op een simulator kunnen uitproberen. Dit “systeem voor waarschuwing bij onvrijwillig overschrijden van de wegmarkeringen” geeft de drang naar vernieuwing bij Citroën een nieuw elan. AFIL detecteert vanaf 80 km/u elke ongewilde overschrijding van de wegmarkeringen. Indien de richtingaanwijzers niet worden gebruikt, gaat de bestuurdersstoel trillen aan de zijde waar de markering wordt overschreden. Het gaat hier niet om een aangename massage, maar om stevige trillingen die de bestuurder weer op het rechte pad moeten brengen... of hem wakker moeten schudden. Een bijkomend voordeel is dat AFIL de bestuurder ertoe aanzet de richtingaanwijzers meer te gebruiken. Zolang het was ingeschakeld, heeft het systeem het bij onze proefritten op de weg geen enkele maal laten afweten.
Interieur
De grote voorruit brengt nog meer licht in het interieur. Als u comfortabel aan het stuur van de berline of de coupé zit, kunt u ook van het aangename aroma van de parfumverspreider genieten. Origineel: een centrale computer die transparant werkt. De gegevens zijn altijd duidelijk afleesbaar, ook in de felle zon.
Comfort
Citroën is erin geslaagd de coupé een even comfortabel interieur te geven als de berline, met wel een verschillende kofferinhoud : 352 l voor de berline, 342 l voor de coupé. Dit interieurcomfort is een aangename verrassing voor de achterste passagiers van de coupé. De bestuurder moet echter wel wennen aan een beperkter zicht naar achteren, als gevolg van de kleinere achterruit van de coupé. Door deze vormgeving is ook het zicht door de binnenspiegel beperkt. In comfort laat de C4 evenmin steken vallen. De auto is tot slot volgens de strengste normen afgewerkt en heeft een uitstekende geluiddemping. Maar vooral het onderstel is opmerkelijk. De voortrein van de Fransman is van het pseudo-McPhersontype. Achteraan rust de C4 op een vervormbare dwarsligger. Door deze technische keuze en een evenwichtig chassis kunnen bochten zelfs bij hoge snelheid zonder overhellen worden genomen.
Benzine
De benzineversie van 1360 cm³ heeft eigenlijk maar één groot nadeel : zijn motor. In vergelijking met de overige modellen (dat leest u verder) vormt hij enigszins een smet op het efficiënte geheel. Hij laat zich duidelijk horen en mist koppel (133 Nm bij 3250 t/min).
110 pk
Het blok van de benzinemotor van 1587 cm³ met een vermogen van 80 kW (110 pk) is natuurlijk vinniger en laat de auto in 10,6 seconden tot 100 km/u accelereren. Volgens de prestatietabel bedraagt de topsnelheid 194 km/u. Het maximumkoppel is 147 Nm bij 4000 t/min. Geen opwindende waarden, maar nog altijd dynamischer dan de motor van 90 pk.
HDI
Het was echter de dieselmotor met common rail en roetfilter van 1560 cm³ en 110 pk die onze voorkeur genoot. Deze combinatie brengt het echte karakter van de C4 Coupé naar boven. Volgens de technische specificaties levert deze motor een vermogen van 80 kW (110 pk) en een maximumkoppel van 240 Nm bij 1750 t/min. Deze kleine turbodiesel van PSA Ford blijft de bestuurder steeds aangenaam verrassen. De stille, soepele en zuinige motor levert alle energie die nodig is om de C4 in 11,2 s tot een snelheid van 100 km/u te laten versnellen, maar vooral om de auto op de autoweg snel te laten doortrekken bij inhaalmanoeuvers. De topsnelheid bedraagt volgens Citroën 192 km/u. Als goede dieselvader is deze Citroën tevreden met een gemengd verbruik van 4,7 liter. Hoewel de acceleraties minder vinnig zijn dan bij de 1.6i, blijkt de C4 1.6 HDI toch een interessantere keuze.
© Olivier Duquesne, Eric Spitzer & Lionel Hermans