Spaarzaam en voldoenend in zijn taak
Deze versie, uitgerust van de welbekende 1.6 HDi bevestigt enkel al het goede dat wij van deze motor denken. Zeer soepel, beschikbaar vanaf de laagste regimes, bezit deze motor een groot genoeg armbereik en zo’n discretie dat hij de ideale medegezel is, in elke omstandigheid.
En wat zeker niets bederft, is zijn spaarzaamheid : bij gemengd verbruik, drinkt de C4 amper 6,5 liters per honderd, een meer dan redelijk cijfer en die maar weinig klimt indien de rechter voet opdringerig wordt.
Ontgoochelende gerobotiseerde doos
Men gaat het niet verbergen, men verwachtte veel van deze doos, die ons kwa gebruikshandigheid iets ontgoocheld heeft. Hij is niet echt snel en bovendien nogal brutaal in “sport” mode.
Er worden vier verschillende modes voorgesteld : automaat of manueel, met een mogelijkheid tot sportiever gedrag in beide gevallen. Deze laatste keuze benadeelt het rijplezier daar hij enkele onaangename onregelmatigheden in de motor weergeeft. Bovendien verhoogt deze wijze duidelijk de schakelingen niet. En om de schokken te vermijden, kan men gas terugnemen tijdens het schakelen, wat dan het rijplezier benadeelt.
Best is in « normale » mode te rijden. En het positieve punt van deze doos verblijft in het comfort bij stadsverkeer. De files en overvolle centra’s vergaan in een meer ontspannen sfeer.
Bij dynamisch rijgedrag geeft de doos ook een zeker genoegen. Door te schakelen met de paletten die zich achter het stuur bevinden, is de verleiding groot om zich even voor Sébastien Loeb te beschouwen in zijn C4 WRC ! Toch zijn de schakeling iets te traag... en die klank van de diesel motor!
Uitstekende compromis tussen comfort en wegligging
Voor de rest, blijft deze C4 gelijk aan zijn broers. Hij beschikt inderdaad over een uitstekende wegligging, bijna zonder slingerbewegingen, en klampt zich vast aan het asfalt met het behoud van een voortreffelijk rijcomfort. De geluidsdemping alsook de kwaliteit van de zetels dragen bij tot deze algemene goede indruk.
Alles inbegrepen, of bijna
Aan 23.800 € is deze C4 niet voor niets. De toeslag tegenover een normale doos bedraagt 1.100 €, wat aan de andere kant nogal redelijk is. Indien men hem zou vergelijken met een Golf 1.9 TDI van 105 pk, kan de som nogal gepeperd zijn. Behalve dat deze Citroën volledig uitgerust geleverd wordt. Enkel het aangenaam panoramische dak en de PDC ontbreken. Bovendien, al geeft de gerobotiseerde doos van VW (DSG) een betere inwilliging, deze is ook duurder : 1.660 €.
Besluit
Al was deze doos ontgoochelend, hij blijft aangenaam bij stadsverkeer. Niet te snel en niet te zacht in “sport” mode, wordt deze aan een aantrekkelijke prijs voorgesteld. Op alle andere gezichtspunten, blijft deze Citroën een uitstekende wagen, voorzien van een goed evenwicht tussen vering, uitrusting en comfort.