Met de C5 Aircross brengt Citroën een middelgrote SUV op de markt. Hij is 4,50 m lang, 1,84 m breed en 1,67 m hoog. De SUV is meteen als Citroën herkenbaar dankzij de dubbele rij koplampen vooraan en de karakteristieke “Airbump” op de flanken. Net als de Citroën C3 en C4 Cactus dus.
Comfort
Binnenin mikt deze middelgrote Fransman op comfort op alle vlakken: heel wat opbergvakken, voorzetels met optionele massagefunctie, en een 8 duim groot touchscreen met Apple CarPlay en de mogelijkheid om je smartphone draadloos op te laden.
Veiligheid
Rijhulpsystemen mogen uiteraard niet ontbreken, en die worden weergegeven op het 12,3 duim grote digitale instrumentenpaneel. Zo is er onder meer verkeersbordherkenning, een adaptieve snelheidsregelaar, rijstrookassistentie, een 360-gradencamera, enzovoort.
Progressive Hydraulic Cushions
En dan zijn er nog de wereldpremières natuurlijk: de “Progressive Hydraulic Cushions”, waarbij er hydraulische druklagers in de schokdempers worden gebruikt. Citroën wil daarmee het rijcomfort op oneffenheden gevoelig verhogen, en naar eigen zeggen het effect van een “vliegend tapijt” creëren.
PHEV e-AWD
De andere wereldpremière is de PHEV e-AWD-aandrijflijn, die een klassieke, 200 pk sterke verbrandingsmotor combineert met twee elektromotoren, een op elke as. Citroën belooft voor de C5 Aircross op die manier een totaal vermogen van 300 pk, en “de krachtigste seriegeproduceerde Citroën ooit”. Het elektrische rijbereik zou volgens de Fransen 60 kilometer bedragen.