“We moeten opnieuw ontdekken en uitvinden, we duiken in ons patrimonium om het karakter van onze nieuwe modellen te bepalen”: Alexandre Malval zet meteen de toon. Citroën heeft een rijke geschiedenis en de designers kunnen daar sterk gebruik van maken. De 2PK, DS, SM, CX en GS hebben nog altijd heel wat te bieden als onuitputtelijke bron van inspiratie, zowel voor het design van het exterieur als voor de sfeer binnenin.
Uniek blijven
Citroën is altijd al een eigenzinnige speler geweest in de autoproductie en wil dat ook blijven. “We moeten ons onderscheiden van de markt”, blijft Alexandre herhalen. Als we kijken naar de nieuwste creatie van Citroën, de C4 Cactus, heeft hij geen ongelijk. Wel zegt hij dat “hoewel elke auto zijn eigen persoonlijkheid krijgt, het geheel van het merk homogeen moet blijven”.
Eerlijkheid
Het merk wil enkele sterke karaktertrekken naar voor brengen in zijn design, zoals technologie, eenvoud en optimisme. “In tegenstelling tot de concurrentie zoeken we geen agressief ontwerp, met bijvoorbeeld een agressieve haaienneus. We willen eenvoudige vormen, zonder agressie en met ontspanning. Het is kwestie van eerlijkheid: de esthetiek moet de prestaties van de auto volgen.”
C4 Cactus: een manifest
“De C4 Cactus geeft een goede indicatie van de evolutie van het toekomstige design: geen centrale console met de gerobotiseerde BMP-versnellingsbak, een zeer eenvoudige, lage en rechte boordplank die een gevoel van ruimte geeft en een mooi handschoenvak dankzij de airbag in het dak.” Een soort cocon dus, met enkele technologische elementen zoals een multimediatablet die op de boordplank staat zoals een iPhone in een docking station.
Ludiek
Citroën wil een goed humeur opwekken. Peugeot trekt de kaart van de veeleisendheid en de allures (het heeft zijn hoofdzetel in Duitsland), DS wordt een apart merk premiummerk met Parijse inspiratie. Citroën onderscheidt zich door zijn speelse kant. “We willen afstappen van het mainstreammerk en twijfelen niet om te spelen met stijldetails, de harmonie van kleuren en de bekleding om optimisme op te wekken.”
Met de C4 Cactus verlaat Citroën duidelijk de gebaande wegen. Terug naar de bron dus en dat stemt optimistisch want het is met unieke producten dat Citroën dat Citroën altijd al de wereld heeft veroverd. Het herinnert aan de avantgardistische visie van André Citroën.