Presentatie

De Mini hoeven we niet meer voor te stellen. Over dit kleintje vloeide al liters inkt. Vandaag lijkt hij groter dan ooit omdat hij fors groeide. De stijl blinkt nog altijd uit door kleine details die erg in de smaak vallen: ruiten zonder kader, wielen op de hoeken van het koetswerk, het dak dat lijkt te zweven op de ruiten, enzovoort.

De DS3 kiest voor een andere aanpak. Nostalgie kent hij niet, ondanks de naam die bij sommigen goede herinneringen oproept aan de DS. De ontwerpers mochten hun hart uitleven, getuige de vele plooien in het koetswerk. De B-stijl draagt sterk bij tot de persoonlijkheid van de auto omdat hij niet helemaal tot aan het dak loopt.

Gelijke stand, de twee kleintjes hebben elk hun voorstanders.

Motor/versnellingsbak

Citroën haalt de eeuwige 1.6 HDi boven, goed voor 92 pk en 230 Nm. Gekoppeld aan een manuele vijfbak en de microhybridetechnologie e-HDi schittert hij onder de motorkap van de DS3. Hij is niet alleen zuinig en soepel , maar ook stil. De e-HDi-technologie snijdt de motor af onder 20 km/u en herstart zonder de minste trilling. Een pareltje! Op de weg toont hij zich heel gewillig en ook krachtig bij een zwaardere rechtervoet. Veel kunnen we hem niet verwijten, behalve het gebrek aan een zesde versnelling.

De Mini gebruikte vroeger ook een 1.6 HDi, maar nu is dat een motor uit eigen huis. Hij is ook 1,6 liter groot en levert 90 pk en een iets lager koppel van 215 Nm. Onderweg klinkt hij een beetje anders, maar de prestaties zijn krak hetzelfde. Net als zijn rivaal beschikt hij over een start-stopfunctie, maar meer traditioneel en minder aangenaam in gebruik. De zesversnellingsbak met kortere en sportievere gangen maakt dat helemaal goed.

Opnieuw gelijke stand. De prestaties zijn bijna identiek en de zachtheid van de start & stop in de DS3 wordt goedgemaakt door de betere versnellingsbak van de Mini.

Weggedrag

Je houdt van kermissen? Ga dan voor de Mini. Daarmee dender je over de weg, vooral als hij uitgerust is met 17-duimsvelgen. Dat speelse weggedrag is een handicap voor de precisie. De achtertrein gaat al snel zijn eigen weg en in dat geval komt de elektronica de meubelen redden. Maar wat hebben we ons geamuseerd in de Mini! Behalve op hobbelige wegen, dan houdt de pret op.

De DS3 is wat serieuzer, met een achteras die pas uitbreekt als je er zelf om vraagt. Hij is evenwichtiger, doeltreffend en gemakkelijk te besturen. Wegen in slechte staat vormen geen enkel probleem en alleen bij hoge snelheden (op de Duitse autosnelweg) wordt de stabiliteit verstoord door de banden met lage rolweerstand.

Voordeel voor de DS3 en zijn grotere nauwkeurigheid.

Comfort

De DS3 heeft een mooi verzorgde look, maar denkt ook aan de praktische aspecten: vijf zitplaatsen, genoeg ruimte zowel voor als achter en een redelijke kofferruimte. Op de weg waarderen we zijn stilte, maar de schokdemping lijkt soms iets te hard.

In vergelijking met de Mini is de DS3 echter een rijdend tapijt! Ik overdrijf wat, maar de laagprofielbanden van de Mini helpen de filtering zeker niet. Je wordt echt door elkaar geschud. Wat de ruimte betreft blijkt de Mini eerder een 2+2. En de koffer? Die is belachelijk klein. Het is duidelijk, niet? We moeten wel toegeven dat de rijpositie uitstekend is, een van de beste in zijn soort dankzij de vele verstelmogelijkheden. Ook de stilte in het interieur overtuigt.

Voordeel voor de DS3 en zijn betere functionaliteit.

Sfeer aan boord

De kleur van het dak wordt herhaald in het instrumentenbord, de tellers hebben een origineel ontwerp, de dakhemel is zwart: de DS3 doet hard zijn best om een exclusieve sfeer te scheppen in het interieur. En het resultaat is zeker geslaagd.

Geslaagd, maar niet zo origineel als de Mini en zijn kleine tuimelschakelaars, centrale snelheidsmeter, toerenteller knal voor de bestuurder en verticale voorruit. Je houdt ervan of je haat het, maar de Mini laat je niet onverschillig. Ook de vele mogelijkheden om te personaliseren zijn een pluspunt.
Voordeel voor de Mini, onmogelijk om deze Duitse Brit op dit punt te kloppen.

Prijs en uitrusting

Basisprijs van de twee versies: 19.580 euro voor de DS3 en 18.500 euro voor de Mini. De DS3 compenseert dat verschil met een betere uitrusting: manuele klimaatregeling, een boordcomputer, een snelheidsregelaar en -begrenzer, een lederen stuurwiel, enzovoort. Dat staat bij Mini allemaal op de optielijst. Bij gelijke uitrusting loopt de rekening van de Mini zelfs hoger op dan die van de Fransman. En dan hebben we het nog niet over de vele opties die overblijven en de prijs daarvan.

Het verbruik dan. Op een gemeenschappelijk traject kwam de DS3 als beste uit de bus met gemiddeld 5,5 l/100 km tegenover 5,9 l/100 km voor de Mini. Een lichte rechtervoet kan deze waarden gemakkelijk reduceren tot 4,7 l/100 km in de Citroën en 5,2 l/100 km voor de Mini.

Voordeel voor de DS3, die een beetje duurder is maar veel beter uitgerust en zuiniger.

Conclusie

Een simpele analyse van de resultaten en het verdict is gevallen: de DS3 wint deze tweekamp met gemak. Hij is ruimer, comfortabeler, doeltreffender en minder duur en overtreft zijn rivaal op bijna alle vlakken. Dat bewijst dat Citroën goed werk heeft geleverd met dit product. De Mini is zonder twijfel meer een emotionele dan een rationele aankoop. Alleen al zijn sfeer en unieke look kunnen de balans helemaal in zijn richting doen overslaan. De kleine Mini is een auto met een geest en zijn kleine gebreken dragen bij tot zijn karakter.