Citroën had aangekondigd dat zijn premium DS-gamma uit drie modellen zou bestaan. Na de DS3 is het nu de beurt aan de DS4. Ook hij heeft met zijn vloeiende en elegante lijn alles in huis om heel wat harten te veroveren.

‘Verhoogde coupé met vier deuren’

De DS4 is een mengeling van stijlen en blijkt een geslaagde stijloefening. Hij oogt als een coupé, maar zijn polyvalentie en de afmetingen spreken dat tegen. Hij is 4,27 m lang, 1,81 m breed en 1,53 m hoog.
Om de coupélijn te accentueren, werden de handgrepen van de achterdeuren verborgen. Dat bezorgt hem een vloeiend en gespierd uiterlijk. Net als bij de DS3 gebruikt Citroën dagrijverlichting met lichtdiodes (leds). De DS4 is rijkelijk voorzien van chroom om duidelijk te maken dat hij in het premiumsegment thuishoort.

Sfeer van topgamma

Het gezellige interieur van de DS4 is een symbiose van leder en chroom. Het glitterende chroom en de grote panoramische voorruit waardoor je 45 graden omhoog kunt kijken, contrasteren sterk met de donkere dakhemel. Wie toch niet zo opgezet is met al dat licht, kan een groot scherm naar voren trekken.
De ontwerpers strooiden kwistig met chroom: op de versnellingspook, op enkele knoppen in de centrale console, rond de verluchtingsmonden, enzovoort. De aluminium pedalen zorgen voor een extra toets. De zetels kun je dan weer in vijf ledersoorten laten afwerken, op hun beurt verkrijgbaar in verscheidene kleuren.

Praktisch

De bagageruimte van 370 liter wordt aangevuld met een hele resem bergvakken, waarvan eentje gekoeld. Voor het dagelijks welzijn aan boord rust Citroën de DS4 uit met een geperfectioneerde stereo met USB- en externe audio-aansluiting.

Het merk met de visgraat krijgt vaak lof voor zijn originaliteit en ook de DS4 zet die traditie voort. Wat denk je bijvoorbeeld van massagestoelen vooraan (het ultieme gadget) of alarm- en waarschuwingssignalen met vier verschillende polyfone tonen? Of je de Marseillaise hoort als je je veiligheidsgordel vergeet aan te doen, durven we toch te betwijfelen.

Net als bij Renault kun je de intensiteit van de verluchting instellen op drie niveaus. Dankzij eTouch zijn de hulp- of assistentiediensten dag en nacht maar één knopdruk verwijderd. En ten slotte voorziet Citroën de DS4 van een dodehoekverklikker in de zijspiegels.

Op de weg

Volgens de ingenieurs oogt de DS4 niet alleen dynamisch, maar rijdt hij ook plezierig. De bestuurder zou de weg kunnen voelen ‘met de toppen van de vingers’. De ontwerpers zorgden voor een goede geluiddemping en beloven een ‘groene’ auto. Zo werden niet alleen de emissies laag gehouden, maar zijn ook heel wat onderdelen recycleerbaar.

Citroën biedt twee dieselmotoren aan: de 1.6 HDi met 110 pk (ook verkrijgbaar als eHDi met geëvolueerd start-stopsysteem) en de 2.0 HDi met 160 pk. De twee benzineversies zijn oude bekenden: de 1.6 VTi met 120 pk en de 1.6 THP met 155 pk. De 1.6 THP met 200 pk is dan weer nieuw. Wat de transmissie betreft, valt op dat er ook een gerobotiseerde bak met zes versnellingen op het programma staat.