Citroën brengt met de Metropolis een hommage aan de uitzonderlijke ontwikkeling van China. Het concept wordt voorgesteld in het Franse paviljoen van de Wereldtentoonstelling in Sjanghai van 1 mei tot 31 oktober 2010. De Metropolis weerspiegelt de geest van het merk, met gewaagde technische oplossingen verborgen onder een opvallend koetswerk van een lange limousine.
Typische trekjes
De nieuwe huisstijl van Citroën omvat een dynamische uitstraling met verfijnde lichtblokken. Citroëns grote limousine is lang en gestrekt: 5,3 meter lang, 2 meter breed en 1,4 meter hoog. Chinezen zijn nu eenmaal gek op lange berlines. Citroën besteedt overigens extra aandacht aan China, want het is de twee grootste afzetmarkt voor de Franse constructeur.
Originele technische oplossingen
De hydraulische ophanging is een klassieker van het merk. Deze originele oplossing garandeert een constante bodemvrijheid, een optimaal rijgedrag en een uitstekend comfort. Onder de kap koos Citroën voor hybride aandrijving. De verbrandingsmotor is een kleine 2-liter V6. Dankzij turbolading levert die niet minder dan 272 pk en een rijkelijk koppel van 375 Nm. De elektrische motor is 55 pk sterk, maar kan kortstondig pieken tot 95 pk. In de stad kan de auto zich ook helemaal elektrisch voortbewegen. In overboost levert de motorcombinatie 460 pk en 430 Nm koppel. Vierwielaandrijving helpt om dat geweld over te brengen. De schitterende prestaties gaan niet ten koste van het verbruik: 2,6 l/100 km en een uitstoot van 70 g CO2/km.