Om ons een duidelijk beeld van de wagen te kunnen maken trokken we naar Frankrijk en zochten er de kleine wegjes rondom Parijs op. En met belading nog wel. Op het plateau konden we een grote en goed gevulde kist van 300 kg kwijt. De kleine 1,5 dCi van 70 pk zou behoorlijk op de proef gesteld worden. Maar vooraleer we onze pick-up lieten afzien wilden we hem eerst even van dichtbij bekijken. Het is wel degelijk een Logan, maar dan van de eerste generatie dus van voor de facelift van 2008. Dat zie je vooral aan de lichten. Binnenin wordt hetzelfde recept als voor de andere modellen van het merk toegepast. Simpel maar robuust materiaal dat gekozen wordt om aan intensief gebruik en de tand des tijds te weerstaan. Volledig zoals beschreven in het bestek van een bedrijfsvoertuig. Toch vinden we er nog het dashbord van de eerste generatie terug, zonder regeling van het stuurwiel, wat voor grote bestuurders nogal eens hinderlijk kan worden. 

Twee plaatsen

Maak jullie maar geen illusies, de Logan Pick-Up is een strikte tweezitter. Een dubbele cabine is zelfs geen optie. Toch hebben de ontwerpers achter de stoelen een ruimte van 300 liter weten te creëren. Doordat de stoelen naar voor kunnen kantelen wordt de toegang eenvoudiger. In deze ruimte kan je kleinere of waardevollere voorwerpen zoals een werktuigkist kwijt terwijl zware en grote dingen een plaatsje in de bak vinden. Boven de bergruimte is er bovendien een plaats waar je werkvesten en dergelijke kwijt kan zonder dat het zicht belemmerd wordt. Tenslotte heeft Dacia een net voorzien om de voorwerpen in die bergruimte op hun plaats te houden.  

Holle wegen

 Wat de carrosserie betreft heeft Dacia er goed aangedaan om alle goede dingen van de Logan over te nemen en er nog wat aan toe te voegen. Zo zijn de holle ruimtes met was gevuld, worden verbindingen systematisch met een dichtingspasta afgewerkt terwijl de deurdrempels een extra steenslagprotectie kregen. De laadvloer is gegalvaniseerd en dus goed beschermd tegen corrosie. In tegenstelling met de grote pick-ups op de markt (buiten de beperkt leverbare Fiat Strada) is de Logan enkel met voorwielaandrijving te verkrijgen. Maar de 155 mm bodemvrijheid, de grote veeruitslag en de motorbescherming laten hem zonder veel problemen door holle wegen passeren…zolang het droog blijft tenminste. 

Maximum 800 kilo

Met een lengte  van 1,8 meter en een breedte van 1,37 m is het laadplateau van de Logan niet het grootste van de markt. Toch verdedigt hij zich uitstekend met een nuttige lading van 800 kilo waarbij de laadklep zelfs 300 kilo kan torsen. De bescherming boven op de scheidingswand verdraagt tot 100 kilo en in de bodem van de bak werden een aantal gaten voorzien zodat na een stortbui de laadbak niet op een zwembad begint te lijken. Als de laadklep naar beneden is bedraagt de laaddrempel slechts 68 cm en beschik je over een handig opstapje om vlot in de bak te klimmen. In totaal werden er 16 bevestigingsogen voorzien. 6 daarvan kregen een plaatsje op de laadvloer terwijl 4 stuks op de bovenzijde voorzien werden. Om te vermijden dat de belading bij een fiks remmanoeuvre in de bestuurdersruimte zou belanden kreeg de achterruit in serie een dubbele baar mee maar in optie kan die door een veiligheidsboog met beschermingsnet verstevigd worden. Bovendien kan de laadbak op zowat alle manieren omgebouwd worden: frigo, koelwagen, groot volume.. 

Bereidwillig

 Ondanks 300 kilo lading en twee personen aan boord wist de dCi 70 zich goed uit de slag te trekken. Uiteraard moet je geen mirakels verwachten met slechts 70 pk onder de kap, maar de 160 Nm bij 1700 toeren zijn wel degelijk aanwezig. Het leuke is dat de kleine gemiddeld slechts 6 liter verbruikt. De geluiddemping is best te pruimen … maar dat kan aan de lage snelheden liggen. Het weggedrag  is al bij al nog behoorlijk en daar helpt zeker de achteras bij. In tegenstelling tot zijn starre collega’s verkoos Dacia een achteras in H-vorm met veranderlijk profiel. De voortrein is dezelfde als die onder andere Dacia’s wat betekent dat we hier de techniek van de Clio 2 terugvinden. Ah ja, als je een aanhanger wil slepen moet je je wel beperken tot 650 kilo, welke motor er ook onder de kap steekt.