De tweede generatie Sirion heeft verleidingskrachten. Toch denkt men niet onmiddellijk aan deze kleine dame indien men een stadswagen zoekt. Maar dit Japanse wagentje heeft niet alleen een toffe snuit als troef.
Polyvalent
Goed ontworpen en goed gebouwd, de kleine Daihatsu is vrijwillig met een 1.3 motor onder de kap. Deze benzineblok van 87 pk (64 kW) laat de Sirion toe zich in de stad te sluipen, zonder zich dan belachelijk te voelen buiten de bebouwde kom. Onze testwagen, een automaat, had liever een krachtigere bak gewenst. En minder luidruchtig. Goed !
Prestaties
De 0 tot 100 km/u wordt opgeslorpt in minder dan 13 seconden met de automaat, en in 11,3 s met de manuele doos. De topsnelheid wordt geplaatst op 170 km/h. De automatische 4-versnellingsdoos verpest een beetje het aantrekkelijke profiel van de manuele 5-bak. Uiteindelijk draait het gemengd verbruik rond 6 liters voor 100 km. We hebben erger gekend.
Doeltreffend
Dit kleintje stelt ons een geruststellend chassis voor met een doeltreffend weggedrag. Maar men moet het goed voor ogen houden dat de Sirion een wagen is voor een verstandige rijhouding. In ieder geval, indien men ze iets te ver duwt, laat ze wel horen dat een dergelijke oefening haar niet echt aanstaat. Ze is dus giftig indien het te vlug gaat.
Half stipt
Al vertoont het voorstel scherpzinnigheid, het servostuur is niet stipt genoeg. De elektrische bijstand is te licht. Dit is goed wanneer men in stad rijdt, en zeker samen met de draaicirkel en de zichtbaarheid. Men bevestigt dus degelijk dat Daihatsu know-how heeft voor het bouwen van kleine stadswagens. Helaas is het servostuur te vaag op kronkelige staatsbanen. Jammer...
Magisch
Maar het meest indrukwekkend in deze wagen is de ruimte. De wielbasis vertoont het namelijk met een lengte van 2,43 m. Al ziet ze er buiten echt kleintjes uit, binnenin is er gemakkelijk plaats voor 4 volwassenen. Ze heeft nochtans drie hoofdsteunen achteraan, want het is in werkelijkheid een 5-zit.
Aanpasbaar
Andere praktische troef : de aanpasbaarheid. De truc die Daihatsu voor het comfort aanraadt is het gebruik van de achterbank. Deze kan, om er zich echt goed in te voelen, in twee ongelijke delen verdeeld worden. Dit laat ook een zekere modulatie toe met de mogelijkheid om de achterbank neer te klappen om zo tot een platte laadvloer te komen, met een bagagevolume van 225 tot 630 liters : niet mis voor een auto van, laten we ons herhalen, van 3,60 m !
Sterk
Opbergruimtes zijn er hier niet in tekort. Met een moderne binnenruimte, genieten we hiervan, maar werd wel met veel plastiek bewerkt. Om ons toch maar te troosten, zal men zeggen dat dit te wijten in aan het doel om de wagen te versterken. We merken op dat de toerenteller gebonden is aan de in de hoogte regelbare bestuurskolom... die bewegen dus samen.
Duur ?
Het home-designcenter is er dus in geslaagd om de Japanse minicars in de vorm van doosjes om te bouwen. Hier vinden we dus een vrolijke Sirion. De esthetische kant zal dus verleiden en kan dus bij ons lukken met een volledige uitrusting, maar met de ongeveer dezelfde prijs als het algemene segment. Het losgeld van een goed ontwikkeld produkt? In ieder geval, brengt Daihatsu ook de 5 jaren waarborg op de markt, wat een goed verkoopsargument kan worden.
© Olivier Duquesne