François Piette

27 JUL 2005

Daimler Super 8… men geloofde er niet meer in !

Al zijn Daimler en Jaguar héél dicht bij elkaar, toch zou de eigenaar van een Daimler voor niets zijn wagen wisselen tegen een Jaguar, evenmin indien deze nog beter uitgerust zou zijn. Dit is de reden waarom na zeven jaar verborgenheid, de constructeur beslist heeft om een nieuwe Daimler Super 8 voor te stellen. En wat een goed idee ! Geen revolutie in de stijl noch in de prestige, deze Daimler is overeenkomstig met zijn adellijk blazoen. Men vindt de beroemde groeven in de radiatorrooster terug, typisch voor de oudste britse constructeur, maar ook de binnenruimte en een motorisering van de hoogste klasse. De V8 opgejaagde motor van 4.2 liters ontwikkelt 400 pk (291 kW) en een koppel van 533 Nm aan 3500 tr/min. Samen met een automatische 6-versnellingsbak, deze verzekert de constante zachtheid in de overgang van de versnellingen. Dit belemmert de chauffeur helemaal niet om de Super 8 van 0 tot 100 km/u in 5,3 seconden te brengen, de snelheid werd begrensd aan 250 km/u. De prestaties zijn zowel te wijten aan de V8 als aan de aluminium zelfdragende carrosserie. Rijdend paleis De nieuwe Daimler beschikt over een wielbasis van 3159 mm die aan de achterpassagiers een beenafstand van 999 mm geeft. In de binnenruimte is het confortniveau weelderig dankzij een luxueuze binnenbekleding, een 4-zonige airco, een compleet multimedia systeem samen met GPS en televisie, en een electrische regelbare achterbank met opklapbaar achterblad. De bouwmeesters hebben de wagen versiert met houtwerk. De handvaten binnenin werden in leder en in chroom bewerkt. De bekleding van de zetels en de binnenkant van de deuren zijn eveneens in leder. Ontspannend salon Om een ideaal confortniveau te bereiken voor de achterplaatsen, werd de achterbank verwarmd, maar kan ook elektrisch geregeld worden net als de lenden- en hoofdondersteuning. Vooraan zijn de verwarmde zetels elektrisch regelbaar in 16 verschillende standen en met een geheugen voor de bestuurder. De ideale besturingshouding wordt bereikt door de stuurkolom en de pedalen, beiden elektrisch regelbaar. Uiteindelijk beschikt de Daimler over een acoestisch bladerglas voor een hoger confort- en geluidsniveau. Zijne Majesteit De Daimler is bekend voor de beroemde groeven in de radiatorrooster, samen met het ‘D’-logo. Maar ook door de Rapier metalen velgen van 18”, de achteruitkijkspiegels en de achterlichten in chroom. Onder de 6 verschillende beschikbare kleuren, zijn er twee speciaal bestemd voor Diamler : Garnet (Bordeaux metaalrood) en Westminster Blauw. Maar men zal moeten wachten tot deze herfst om deze wagen van 5215 mm op onze wegen te zien rijden. De basisprijs werd vastgelegd op118.250 euros. © Olivier Duquesne
Advertentie
Advertentie
Advertentie