Bruno Wouters

9 NOV 2009

De BMW R1200GS in het spoor van de HP2 Sport!


Met een vermogen van 110 pk en een maximaal regime dat 500omwentelingen per minuut hoger ligt worden nieuwe GS modellen ongetwijfeld dynamischer.

De nieuwe boxer motor, die gebruikt wordt voor de R1200GS en de Adventure, werd ontwikkeld om hogere toerentallen aan te kunnen (8500 tr/min). Hij beschikt over twee nokkenassen per cilinder, net als de BMW HP2 motor. Dankzij de radiale positie van de vier kleppen was het mogelijk om een compacte verbrandingskamer te ontwikkelen. Twee ontstekingskaarsen zorgn voor een snellere verbranding. De aangepaste inlaat groeide van 47 naar 50 mm en de luchtfilter heeft een beter doorstroming. Al die aanpassingen zorgen voor een vermogen van 110 pk aan 7.750 tr/min en een maximaal koppel van 120 Nm aan 6000 tr/min.

De uitlaat werd overgenomen van de vorige modellen. Hij is nu uitgerust met een elektrische bediende klep die voor een specifieke motorgeluid zorgt. Dit blijft uiteraard wel binnen de vastgelegde geluidsnormen. Om de dynamische druk te verminderen en het geluid extra te beïnvloeden werd de knaldemper die er uitziet als de vorige modellen, voorzien van een gloednieuwe interne structuur.

Naast de evolutie van de motor, merken we ook een nieuw bevestigingsysteem voor het stuur op en enkele nieuwe kleuren. Al bij al is dit niet genoeg voor een nieuw model op de markt te brengen, maar wel meer dan genoeg om de leiderspositie van de 1200GS extra kracht bij te zetten.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie