Het tekort aan laadpunten in Europa is een probleem voor kopers, maar het is dat ook voor autobouwers! Het is immers niet makkelijk om elektrische voertuigen te verkopen wanneer de infrastructuur om ze op te laden ontoereikend is... Gelukkig heeft de Europese politiek een plan opgesteld dat voorziet in de plaatsing van meer dan 3 miljoen laadpalen. Maar volgens de 'Association des Constructeurs Européens d'Automobiles' (ACEA) zijn die ambities niet toereikend. 

Verdubbeling

De ACEA wil tegen 2030 niet minder dan 7 miljoen laadpunten in Europa! Dat is praktisch het dubbele van het door de Europese Commissie aangekondigde objectief! Dat zegt Petr Dolejsi, directeur mobiliteit en duurzaamheid bij de ACEA: "De auto-industrie in de EU is klaar om al die elektrische auto's te bouwen, maar er zullen zowat 7 miljoen laadpunten geplaatst moeten worden om de CO2-doelstellingen van de Commissie te halen, in plaats van de 3,9 miljoen in het huidige voorstel."

De situatie vandaag grenst aan het belachelijke…

Vandaag zijn we nog ver van dat objectief verwijderd! Toch werden er zowat 10 jaar geleden maatregelen voorgesteld, zegt de ACEA: "In 2013 lag er al een ambitieus voorstel op tafel. Als dat aangenomen was op de manier waarop het voorgesteld werd, zouden er vandaag 677.000 laadstations zijn doorheen Europa." Maar de werkelijke situatie grenst aan het belachelijke, met amper 250.000 laadpalen. Een cijfer dat lichtjaren verwijderd is van de objectieven van de Commissie en zelfs van de voorstellen van 8 jaar geleden...


?