Al wie vandaag geschokt is door de recuperatie van de Mustang-naam voor een nieuwe volledig elektrische SUV van Ford moet weten dat de briesende pony niet altijd puur op een coupé of een cabriolet heeft gekleefd. Halverwege de jaren 1960, toen het sportieve imago van de Mustang nog niet gevestigd was, kon het model zo’n beetje alles worden. Ford heeft destijds trouwens diverse prototypes gebouwd, waaronder een Mustang berline met vier deuren.
Op initiatief van designer Robert Cumberford (die onder meer bij General Motors had gewerkt) werd ook een Mustang shooting brake gebouwd, een koetswerkconcept dat destijds heel sterk in de mode was. Dat model zag er trouwens heel knap uit.
Vergeten
Het prototype was ontwikkeld op basis van een Mustang coupé en werd helemaal aan het begin van de carrière van het model gebouwd. De Turijnse koetswerkbouwer Intermeccanica werd belast met de constructie van het project op basis van schetsen van Cumberford. De shooting brake werd een paar maand later aan de leiders van Ford in de Verenigde Staten voorgelegd, maar wist hen helaas niet te overtuigen. Als er trouwens ooit een shooting break zou moeten komen, dan zou die intern moeten ontwikkeld en gebouwd worden en zeker niet op initiatief van een designer die voor de concurrentie werkte.
Het model werd gekocht door een tandarts uit Portland, maar verdween later spoorloos. Zijn bedenker Robert Cumberford heeft hem nooit meer teruggevonden.