20200415072538hartge1.jpg

In autotermen is een ‘Frankenstein’ een auto die niet meer aan zijn oorspronkelijke roeping gewijd is. Dat is hier overduidelijk het geval. Deze brave Mercedes E300 van de W124-generatie kwam op de markt in 1988 met in de neus een lange zescilinder van 180 pk. Maar Hartge houdt zich doorgaans niet met Mercedessen bezig. Daarom heeft het de oorspronkelijke zes-in-lijn vervangen door een andere, uit Beieren. De tuner heeft namelijk de motor van een BMW M5 onder de motorkap van deze brave Mercedes verborgen.

20200415072537hartge3.jpg

En dat is lang niet alles, want de zescilinder is uitgeboord tot iets meer dan 3,5 liter terwijl ook de compressieverhouding is verhoogd. Het resultaat is zo’n 330 pk, of 150 pk meer dan oorspronkelijk. De versnellingsbak is de handbak van een 6-Reeks, de ophanging is herwerkt met behulp van Bilstein-schokdempers.

20200415072538hartge4.jpg

Deze ultieme creatie van Hartge kreeg de naam ‘F1’ en is absoluut uniek. Hij wordt verkocht door RM Sotheby’s tijdens een veiling in Essen, die plaatsvindt van 24 tot 27 juni. Goed om weten: de auto wordt aangeboden zonder startprijs.

20200415072537hartge2.jpg