Autoliefhebbers wachten het einde van de winter ongetwijfeld ongeduldig af. Want in de lente van 2005 wordt de nieuwe BMW 3 Reeks gepresenteerd tijdens zijn wereldpremière op het Autosalon van Genève. Ter gelegenheid van zijn vijfde generatie, legt de BMW 3 Reeks de lat nog hoger. Al dertig jaar lang wordt hij erkend als de beste wagen in zijn categorie, en toch zal het nieuwe model indruk maken door zijn aantal vernieuwingen en aanzienlijke verbeteringen van de motor, het onderstel en het comfort. Wereldpremière met vier nieuwe motoren De commerciële lancering op 5 maart 2005 zal gepaard gaan met de voorsteling van drie benzine- en één dieselmotor. De vier motorisaties onderscheiden zich door meer vermogen, een aangenamere loop en minder verbruik. Iedere motor is een ontdekking op zich! Zescilinder met een motorcarter uit ultra-licht magnesium De zescilinder in lijn waarmee het topmodel is uitgerust, de BMW 330i, ontwikkelt een vermogen van 190 kW (258 pk), hij is dus 20 kW (27 pk) sterker dan zijn voorganger. Zijn maximale koppel van 300 Nm is onbeperkt beschikbaar tussen 2.500 en 4.000 omw/min. In zijn klasse is dit niet alleen de sterkste zescilinder, maar ook de lichtste. Om zijn gewicht te beperken doet BMW voor het eerst een beroep op magnesium voor de productie in grote oplage. Dit materiaal weegt dertig procent minder dan aluminium en wordt gebruikt voor het motorcarter, de krukasbehuizing en het kleppendeksel. Ook nieuw voor deze zescilinder is het VALVETRONIC systeem dat de openingsduur van de kleppen en de inlaatklephoogte continu bestuurt in functie van de positie van het gaspedaal. Dit heeft tot gevolg dat de motor de brandstof nog efficiënter gebruikt en nog spontaner reageert. Hij beschikt tevens over het zogenaamde dubbele VANOS, de variabele bediening van de inlaat- en uitlaatnokkenassen. Hierdoor accelereert de BMW 330i van nul tot honderd km/u in 6,3 seconden. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u. Hij verbruikt 8,7 l/100 km volgens de Europese cyclus. Ook de BMW 325i nieuwe generatie zal in de lente van 2005 commercieel gelanceerd worden: 160 kW (218 pk) bij 6500 omw/min, 250 Nm tussen 2.750 en 4.250 omw/min, cilinderinhoud 2,5 liter, van 0 naar 100 km/u in 7,1 seconden, topsnelheid 245 km/u, verbruik 8,3 l/100 km, zijn de waarden die zijn robotfoto vormen. De BMW 320i aangedreven door een krachtige viercilinder De BMW 320i zal dan weer het topmodel worden in het viercilindergamma. De motor is afgeleid van de viercilinder in lijn van twee liter die voordien onder de naam BMW 318i door het leven ging. Ook deze motor is voorzien van VALVETRONIC en de variabele nokkenasregeling met dubbele VANOS. Hij ontwikkelt 110 kW (150 pk) bij 6.200 omw/min en levert zijn maximaal koppel van 200 Nm bij 3.600 omw/min. Zo brengt hij de BMW 320i in 9,0 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u, bereikt hij een topsnelheid van 220 km/u en een verbruik van 7,4 l/100 km volgens de Europese cyclus. De verbeteringen in zijn prestaties ten opzichte van zijn al erg dynamische voorganger vloeien voort uit een gedetailleerde optimalisatie van de inlaat- en uitlaatsystemen. Het gamma benzinemotoren dat BMW voorstelt voor zijn 3 Reeks zal uiteraard beetje bij beetje uitgebreid worden. Zo zal een basismodel met vier cilinders het gamma vervolledigen in de herfst van 2005. De BMW 320d zet het succesverhaal van de 'sportieve diesel' verder Onder de motorkap van de BMW 320d is diesel synoniem geworden voor puur dynamisme. Hij is uitgerust met een common rail van de tweede generatie en een turbocompressor met variabele inlaatgeometrie. Zijn vier cilinders ontwikkelen een opvallend vermogen van 120 kW (163 pk) en een uitzonderlijk koppel van 340 Nm bij 2000 omw/min. Zijn aangenaam motorkarakter en zijn dynamiek zijn de beste in zijn klasse. Hij accelereert van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden, een echte sprinter waardig. Zijn topsnelheid bedraagt 225 km/u. Zijn verbruik bedraagt 5,7 l/100 km. De BMW 320d respecteert uiteraard ook de Euro 4 norm. Een zesversnellingsbak voor alle modellen Alle modellen zijn standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak, of in optie met een automatische versnellingsbak met zes verhoudingen. Dankzij deze extra verhouding, liggen de versnellingen dichter bij elkaar en is de overbrenging groter tussen de laagste en de hoogste versnelling, waardoor de bestuurder zijn schakelgedrag optimaal kan aanpassen aan het ideale schakelregime van de motor. Vooral bij het vertrekken valt dit op, want de eerste versnelling werd korter om een hogere tractie te bekomen. Al deze wijzigingen droegen bij tot een nog dynamischer BMW 3 Reeks die nog vinniger accelereert en een hogere topsnelheid bereikt. Dit alles terwijl zijn verbuik gedaald is. Starten met een enkele druk op de knop Nieuw in de middenklasse: dankzij de comfortabele startfunctie vraagt de motor om te starten slechts een druk op de startknop. Vanaf dan gebeurt de startprocedure volledig automatisch, tot de motor draait. Spitstechnologie voor nog meer dynamiek Trouw aan de BMW traditie beschikt de nieuwe BMW 3 Reeks ook over de typische karaktertrekken van het merk: een motor in de lengterichting met achterwielaandrijving en evenwichtige verdeling van het gewicht over de assen volgens een 50/50-verhouding. Eigenschappen die absoluut bijdragen aan het uitstekend weggedrag van deze nieuwe BMW. De aluminium vooras met dubbele gewrichten - een nieuwe opstelling, ontwikkeld voor de BMW 3 Reeks - zorgt voor een optimaal evenwicht tussen dynamiek en comfort. Deze garandeert een hogere stuurstabiliteit en houdt de rolgeluiden uitzonderlijk laag. En ook al is deze aluminium vooras erg licht, toch onderscheidt hij zich door zijn hoge stijfheid. De achteras met vijf armen, een lichte stalen constructie, zorgt voor een onberispelijke wegligging en een sportieve handelbaarheid. Hij verzekert een precieze begeleiding van de wielen en een uitstekend rijcomfort. Active steering (active steering): zonder weerga in zijn klasse Bij de zescilinder modellen van de nieuwe BMW 3 Reeks, kan de klant kiezen voor de optionele BMW actieve stuurinrichting, een première in deze klasse. Deze stuurinrichting zorgt voor een grotere stuuroverbrengingsverhouding bij lagere snelheden en omgekeerd bij hogere snelheden. Zo wordt op een ideale manier de tegenstrijdigheid opgelost tussen snelheid, stabiliteit en comfort, waaraan de klassieke stuurinrichtingen te lijden hebben. De nieuwe 3 Reeks kreeg trouwens nog een extra functie, die van belang is in het dagelijks gebruik: bij remmen op een oneffen wegdek, zoals bijvoorbeeld op een patchwork van ijzel, sneeuw en asfalt, grijpt de active steering (active steering) op een actieve manier in om de wagen terug te stabiliseren, sneller en nauwkeuriger dan om het even welke automobilist dat zou kunnen doen. DSC van de nieuwe generatie Ook de DSC (Dynamic Stability Control) rijhulp van de allerlaatste generatie waakt over de veiligheid. Bovendien kreeg het DSC op de zescilinder modellen nog meer handige functies. Zoals de functie 'droog remmen', die het laagje water van de remschijven verwijdert op natte ondergrond, of de functie 'voor-remmen', die de remblokjes dichter bij de remschijven brengt. Daarenboven wordt voortaan vermeden dat de wagen achteruit bolt bij het vertrekken op een helling en wordt ervoor gezorgd dat de auto bij opeenvolgende vertragingen kan stoppen zonder schokken. Dit resulteert in een sportieve berline die zijn meesterschap in zijn favoriete discipline, de rijdynamiek, nog verder uitbreidt. Zijn lijn maakt van de 3 Reeks een dynamische en elegante berline De vormentaal van de 3 Reeks weerspiegelt een originele, zelfzekere stijl, namelijk die van een tegelijkertijd elegante en dynamische sportieve berline. Hij veruiterlijkt als geen ander de nieuwe BMW stijl. Want de nieuwe 3 Reeks combineert zowel de vormentaal van een BMW Z4 of een BMW 1 Reeks, als de elegantie van de BMW 5 en de BMW 7 Reeks. Beperkte overhangen, een naar achter geschoven interieur en de lange motorkap zijn hiervan de kenmerken. Dankzij zijn grotere buiten- en binnenafmetingen is het interieur licht, ruim en royaal, om perfect in te spelen op de levensstijl van de doelgroep. Zijn cijfergegevens: lengte 4.520 mm (49 mm groter dan zijn voorganger), breedte 1.817 mm (78 mm meer) en hoogte 1.421 mm (6 mm meer). De wielbasis bedraagt 2.760 mm (35 mm meer). Geëvolueerd koetswerk: lichter, steviger, veiliger Steviger maar tegelijkertijd lichter, draagt ook het koetswerk bij tot de perfecte harmonie van deze wagen. De intelligente lichtere constructie werd gerealiseerd door het gebruik van staal en geperfectioneerde technologieën voor het vormen van koetswerken. Voor de dragende delen werd een rasterstructuur gebruikt. Hierdoor steeg de totale stevigheid van het koetswerk met 25 procent zonder dat het gewicht van de wagen toenam ten opzichte van zijn voorganger. Zijdelingse aanrijding: de veiligste 3 Reeks ooit De nieuwe BMW 3 Reeks werd opgevat om de beste resultaten te boeken in crash-tests volgens de EuroNCAP norm. Bovendien is het één van de eerste auto's die beantwoordt aan de uiterst hoge vereisten van de US norm met betrekking tot zijdelingse en achterwaartse aanrijdingen bij hoge snelheden. Het beschermingssysteem voor de inzittenden bestaat niet alleen uit geoptimaliseerde veiligheidsgordels, maar standaard ook uit zes airbags: frontale airbags voor de bestuurder en de passagier, laterale airbags ter hoogte van borst en bekken en gordijnairbags voor het hoofd. Een beproefde techniek voor extra veiligheid Behalve de standaard dubbele halogeenlichten, kan de klant ook de optionele bi-xenon lichten (al dan niet met adaptieve richtingsverlichting) bestellen. De oriënteerbare bi-xenon lichten garanderen een optimale verlichting van de weg dankzij de continu dynamische aanpassing van de lichten over het gevolgde traject. Daardoor is het zicht van de bestuurder aanzienl