Met de eigenzinnige i3 stond BMW in 2013 mee aan de wieg van elektromobiliteit. Maar deze zomer stopt de productie van de huidige i3 en BMW besliste eerder al om meer conventionele elektrische modellen aan te bieden, zoals de iX3 en de i4. Nu komt daar dus de op de 3 Reeks gebaseerde i3 bij, zij het voorlopig enkel in China. Later komt er waarschijnlijk ook in Europa een i3 in het elektrische gamma van BMW.
Speciaal voor de Chinese markt wordt hij gelanceerd met een lange wielbasis, een veel voorkomende praktijk in het Verre Oosten. Verder zien we een gesloten versie van de BMW-nieren, andere bumpers en specifieke velgen, maar voor de rest ziet de i3 eruit als elke andere 3 Reeks. Wie het huidige model te klein, te opzichtig of stilistisch te vergezocht vindt, slaakt waarschijnlijk een zucht van verlichting.
Technische fiche
Maar ons interesseert natuurlijk vooral de technische kant van de zaak. Op dat vlak zijn er weinig verrassingen. De nieuwe i3 eDrive35L maakt gebruik van de 5de generatie van BMW’s elektrische aandrijving, die ook al terug te vinden is in de iX3, de i4 en de grote iX. Deze ‘35’ versie krijgt een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor die een koppel van 400 Nm levert, waarmee het model van 0 naar 100 km/u sprint in 6,2 seconden.
Onder de vloer van de i3 zit een batterijpakket met een capaciteit van 70,3 kWh, waarvan 66,1 kWh bruikbaar. Met een gemiddeld verbruik volgens de Chinese CLTC-cyclus (en dus niet de bij ons toegepaste WLTP) van 14,3 kWh/100 km, belooft BMW een maximaal rijbereik van 526 km, al is dat ongetwijfeld in stadsverkeer. Laden doet hij eerder traag, met 11 kW AC en 95 kW DC, waarbij dat laatste toch nog goed is voor 10%-80% in 35 minuten of net geen 100 km in 10 minuten.
Voorlopig wordt de BMW i3 eDrive35L enkel gebouwd voor de Chinese markt door de Chinese joint-venture van het Duitse merk, BMW Brilliance Automotive Ltd. Binnenkort komt er waarschijnlijk ook een versie in Europa, met de standaard wielbasis. Het wordt ongetwijfeld een kassucces voor BMW op de fleetmarkt.