Onlangs probeerden we het al uit, aan een laadpaal van het Amerikaanse merk laden met een auto van een ander merk. En die ervaring met een Volvo wist ons te overtuigen! Tevreden met het resultaat, wilden we het ook eens proberen met een Hyundai Ioniq 5, nu aan één van de nieuwe laders met een laadcapaciteit tot 250 kW! Maar dat liep niet zoals de eerste keer…
“Een probleem heeft zich voorgedaan...”
Wanneer we het laden van de Koreaan starten via de Tesla-app, krijgen we een foutmelding: “Een probleem heeft zich voorgedaan tijdens het laden van uw voertuig. Verwijder de laadkabel, kies een andere laadpaal en probeer het opnieuw.” Dat deden we, maar helaas zonder succes. We probeerden het opnieuw op een andere Supercharger-locatie die ook compatibel is met het laden van niet-Tesla voertuigen, maar ook daar kregen we dezelfde melding en konden we dus niet laden.
Hyundai en Kia op de blacklist bij Tesla?
De Ioniq 5 is niet de enige die af te rekenen heeft met het probleem. Zijn neefje bij Kia, de EV6, zit in hetzelfde schuitje. Staan Hyundai en Kia op de blacklist bij Tesla? Helemaal niet! De Amerikaanse autobouwer wil zijn netwerk echt openen voor iedereen. Het is op de hoogte van het probleem en zegt alles in het werk te stellen om een duurzame oplossing te vinden. Als je de eigenaar bent van één van deze voertuigen en wil laden via het uitgebreide netwerk van Tesla, zal je dus nog wat geduld moeten hebben.