Na 800.000 exemplaren verkocht te hebben beslist BMW om het succesvolle model grondig te herzien. Het programma lijkt uitgebried met nieuwe motoren, de uitrusting gaat er op vooruit, nieuwe esthetiek en een herdacht chassis. Wat is er nieuw onder de motorkap ? Hier gaat het waarschijnlijk om de meest verwachte evolutie : de Nieuwe Mini Cooper en Mini Cooper S krijgen een nieuwe 1.6 motor. Die van de Cooper is een atmosferische motor met 120 pk aan 6.000 tr/min en een maximum koppel van 160 Nm aan 4.250 tr/min. De Cooper S krijgt een turbomotor met directe inspuiting goed voor 175 pk en een koppel van 240 Nm vanaf 1.600 tr/min. Eeen echte diesel! Op het gebied van de transmissie krijgt deze nieuwe Mini standaard een bak met 6 versnellingen, en dat voor eender welke motorisatie. Voor de fans van automatische versnellingsbakken is er ook één met 6 versnellingen beschikbaar. Esthetiek Het koetswerk werd herzien om te voldoen aan de steeds strenger wordende veiligheidsnormen, maar de stylisten hebben er voor gezorgd dat de karakteristieke lijn van de Mini extra in de verf wordt gezet, en hebben ook de vrijheid genomen om de afmetingen wat aan te passen. De totale lengte werd bijvoorbeeld 6 centimeter langer. De aanpassingen blijven uiteindelijk relatief discreet en vinden er nog altijd die specifieke lijn in terug die van het vorige model een succes maakte. Een nieuwe opgewekte look dat hem nog aantrekkelijker maakt. Behendig chassis De wijzigingen aan het chassis hebben als doel om de Mini nog leniger en behendiger te maken. Ook even meegeven dat hij zal uitgerust worden met een elektromechanische stuurbekrachtiging met een sport knop, voor een nog sportiever gevoel. Uitrusting Een Start/Stop knop staat in voor het in- en uitschakelen van de motor en de centrale teller werd nog groter gemaakt. Buiten het aangeven van de snelheid geeft die nu ook alle informatie aan van de radio en, in optie, het navigatiesysteem. Wat de airbags betreft heeft de Mini er nu in totaal 6.