2009 was een zwart jaar voor de automobielindustrie. Ondanks de moeilijke economische situatie was er aan nieuwigheden nochtans geen gebrek. Ook 2010 belooft een lawine aan nieuwe auto’s. De meeste constructeurs verwachten het economisch herstel pas eind 2010 of begin 2011.
Alfa Romeo Giulietta (mei)
Tegen alle verwachtingen in, grijpt de vervanger van de verouderende 147 terug naar een glorierijke naam uit het verleden: Giulietta. Een naam als een klok die verwijst naar een sportieve berline met legendarische motor die in zijn tijd tot de besten behoorde. De erfenis is zwaar, maar Alfa belooft sportieve genen en motoren die zowel zuinig als krachtig zijn.
Alfa Romeo MiTo Quadrifoglio Verde (begin van het jaar)
Bij zijn debuut was de MiTo GTA ‘the talk of the town’. Maar zijn 240 paarden zijn niet meer gepast in tijden van economische crisis en ecologische principes. Toch schrijft Alfa de sportieve auto niet af. De QuadrifoglioVerde krijgt de 1.4 MultiAir van de Fiat Punto Evo onder de kap, maar dan in een versie met 170 pk.
Aston Martin Rapide (maart)
Hij ziet eruit als een verlengde DB9, heeft een ongeëvenaard prestige, een stamboom om ‘u’ tegen te zeggen, veel Brits flegma en een uiterst muzikale V12-motor van 470 pk. Deze auto is zowat het summum van de Britse auto-industrie. In ieder geval kan hij heel wat weerwerk bieden aan de Porsche Panamera Turbo, de Mercedes CLS AMG en andere Maserati Quattroportes.
Aston Martin One-77 (lente)
Eindelijk! De meest extreme Aston Martin komt op de markt. Een 7,3-liter V12-motor van ongeveer 700 pk onder de kap zorgt voor een topsnelheid van meer dan 350 km/u. Van de imposante One-77 worden maar 77 exemplaren gebouwd voor een prijs die wellicht hoger ligt dan die van... de Bugatti Veyron.
Aston Martin Cygnet (september?)
Aston Martin staat volop in de schijnwerpers. Behalve de schitterende Rapide en One-77 is er nog de kleine Cygnet. Die is gebaseerd op de Toyota iQ, maar werd gevoelig aangepast. Dankzij enkele goed aangebrachte accenten kreeg hij een eigen, agressieve look. Droom er nog niet te veel van, want de Cygnet is voorbehouden aan de klanten die al een grote Aston bezitten. Misschien ooit, op de tweedehandsmarkt.
Ariel Atom V8 (maart)
Pure fun op wielen: zo kun je de Ariel Atom het best omschrijven. De huidige variant is met 500 kg en 200 tot 300 pk al behoorlijk overpowered. Beeld je eens in wat dat wordt met een V8-motor van 500 pk. In slechts 2,5 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u. Dat maakt hem meteen zo snel als de Bugatti Veyron. De Ariel Atom V8 is zelfs nog exclusiever dan de Veyron want er worden maar 25 exemplaren geproduceerd. Bestemd voor geoefende handen.
Audi A1 (einde van de zomer)
We kijken met ongeduld uit naar de Audi A1. Audi houdt er de spanning in en verspreidt maar met mondjesmaat informatie. Veel concreets kregen we echter nog niet te zien. De A1 wordt in Vorst geassembleerd en gaat de concurrentie aan met de Alfa MiTo en andere Mini’s. De A1 doet aan downsizing, maar blijft wel premium.
Audi R8 Spyder (lente)
Ondanks zijn glamoureuze uitstraling, moeten we toegeven dat de R8 Spider niet de grootste nieuwigheid is van 2010. Dat een constructeur als Audi blijft investeren in de niche van de supercars, waar nog sprake is van passie, stelt de liefhebbers gerust. De R8 Spider wordt wellicht zowel met de V8-motor van 420 pk als met de V10-motor van 520 pk uitgerust.
Audi A8 (eerste trimester)
Het vlaggenschip van het merk met de vier ringen krijgt een nieuw koetswerk. Hij oogt als een A4 na een zware stretchting. Het resultaat is elegant, maar mist originaliteit. De nieuwe A8 is meer dan 5 meter lang. Hoewel de stijfheid toenam, werd de auto lichter. Opmerkelijk is de instapversie met alleen voorwielaandrijving en een V6 dieselmotor die gemiddeld maar 6 l/100 km verbruikt.
Bentley Mulsanne (zomer)
De Arnage weerspiegelde de Britse aristocratie. Bentley heeft deze bladzijde omgeslagen en de Arnage afgevoerd. Hij wordt vervangen door de Mulsanne die wel de vijftig jaar oude 6,75-liter V8-motor overneemt. Die werd grondig herzien. Nog nooit was een Bentley-motor zo krachtig en tegelijk zo proper. De Mulsanne puilt natuurlijk uit van de luxe, heeft sfeer te over en is schandalig duur.
BMW 5-Reeks (eerste semester)
Eén van de toppers van 2010 wordt de nieuwe BMW 5-Reeks. Het design is erg evenwichtig en toch dynamisch, de uitrusting resoluut hightech. De nieuwe 5-Reeks wordt op het platform van de nieuwe 7-Reeks gebouwd en doet volgens de traditie van het huis een beroep op een hele resem zescilinders-in-lijn. De instapversie is de 520d, die ondanks een vermogen van 184 pk, maar 5 l/100 km verbruikt.
BMW X6 en 7-Reeks Hybride (zomer)
Dankzij de hybridetechniek koppelen de meeste constructeurs goede prestaties aan een kleinere thermische motor. BMW ziet de zaken anders. Geen ‘kleine’ V6-motor met elektromotoren hier, maar een dikke V8-motor met dubbele turbo. Bij de 7-Reeks levert dat 465 pk op, terwijl dat bij de X6 zelfs 485 pk wordt. Indrukwekkende cijfers die aan een erg redelijk verbruik gekoppeld worden: het gemiddelde verbruik bedraagt minder dan 10 l/100 km.
Cadillac CTS Coupé
In België mag de verkoop van Cadillac dan op een dieptepunt zitten, in de rest van de wereld blijven de Amerikanen erg actief. Tijdens het salon van Detroit werden enkele nieuwe projecten voorgesteld en werd bekendgemaakt dat de CTS Coupé in productie gaat. Die wordt voorlopig alleen door een 3,6-liter V6-benzinemotor aangedreven, maar de snelle CTS-V met V8 is op komst.
Chevrolet Spark (februari)
De sprankelende Spark doet zonder moeite de Matiz vergeten. Hij rijdt dan ook heel wat aangenamer dan zijn voorganger, terwijl hij binnenin handig en ruim is. Hoewel hij niet de best afgewerkte of krachtigste is van het segment en de koffer belachelijk klein is, blijft hij een erg aantrekkelijke oplossing voor het mobiliteitsprobleem in de stad.
Chevrolet Orlando (einde 2010)
De Orlando wordt gebouwd op het platform van de toekomstige Opel Zafira. Momenteel is er nog maar weinig geweten over deze auto maar ongetwijfeld biedt hij een uitstekende verhouding prijs/prestaties/uitrusting, een goede gewoonte van Chevrolet.