François Piette

27 MRT 2003

De Opel Meriva: een nieuwe dimensie in de compacte klasse

Met de nieuwe Meriva creëert Opel een nieuwe dimensie in de klasse van de compacte wagens en zet het bedrijf zijn eerste stappen in dit snel groeiende segment. Net als zijn grote broer, de Opel Zafira, stelt deze nieuwe compacte monovolume met vijf zitplaatsen nieuwe normen inzake interieurflexibiliteit dankzij het moderne design en het standaard FlexSpace-zetelsysteem. Dit intelligente zetelconcept maakt het mogelijk om de interieurconfiguratie van de Meriva snel aan te passen zonder zetels te verwijderen en garandeert zo een maximale vrijheid. De opstelling met vijf plaatsen kan snel en gemakkelijk worden omgevormd tot een ruime configuratie met vier, drie of twee zitplaatsen met een zee aan laadruimte. Optioneel is de Meriva ook beschikbaar met een neerklapbare passagierszetel vooraan. De sleutel tot de ongeëvenaarde flexibiliteit van de Meriva is zijn wielbasis. Met 2.630 mm is die bijna even lang als die van de veel grotere Zafira (2.694 mm). Het verschil in de totale lengte mag er nochtans zijn: het nieuwe model meet slechts 4.042 mm, 275 mm korter dan zijn grote broer. In de breedte (1.694 mm) en hoogte (1.624 mm) bedraagt het verschil tussen de Meriva en de Zafira respectievelijk 48 en 56 mm. De inzittenden van de Meriva genieten zowel voor- als achteraan van de aangenaam hoge zitpositie die borg staat voor een goed zicht op de weg en een gemakkelijke in- en uitstap. In de standaardconfiguratie met vijf plaatsen beschikt de voorwielaangedreven monovolume over drie achterzetels, maar voor nog meer comfort kunnen de twee buitenste zetels naar achter worden geschoven. Zo wordt de Meriva een uitzonderlijk ruime vierzitter met een hoofdruimte en schouderbreedte die niet moeten onderdoen voor die van de meeste middenklassers. In deze configuratie wordt de middelste zetel gewoon weggeklapt. Zelfs in deze uiterst comfortabele indeling blijft er meer dan genoeg opbergruimte over. En als u bijkomende laadruimte nodig hebt, kan u de twee buitenste zetels naar voor schuiven, neerklappen of volledig in de vloer laten verdwijnen. Als de vijf zetels worden gebruikt, bedraagt het laadvolume van de Meriva (naargelang de positie van de achterzetels) nog steeds 350 tot 560 liter, heel wat meer dus dan een klassieke stadswagen. En als u meer ruimte nodig hebt, kan de Meriva in een handomdraai worden omgevormd tot een transportwagen met 1.410 liter stouwruimte en een laadlengte van 1,71 meter. Als u dan ook nog de voorste passagierszetel neerklapt, krijgt u een laadlengte van 2,40 meter en een volume van meer dan 2.000 liter. Andere troeven zijn het driedelige opbergvak van 60 liter onder de vloerpanelen van de laadruimte en de optionele, multifunctionele Travel Assistant die op de rug van de achterste middenzetel kan worden bevestigd als die wordt neergeklapt. Die Travel Assistant omvat een armsteun die over 70 mm naar voor of naar achter kan worden verschoven, twee bekerhouders en een opbergbox die meer dan vijf liter bijkomende opbergruimte biedt. Het optionele ‘Twin Audio’ systeem achteraan laat passagiers op de tweede zetelrij genieten van een eersteklas comfort. Het systeem omvat een module in het midden van de achterconsole met bedieningsknoppen om een programma te selecteren en het volume te regelen en een aansluiting voor twee hoofdtelefoons. Zo kunnen de achterpassagiers naar een CD luisteren terwijl de voorste inzittenden naar de radio luisteren of vice versa. De nieuwe compacte monovolume van Opel ging in januari in productie in de Figueruelas-fabriek bij Zaragoza (Spanje) en zal begin april in de showrooms staan. De klant kan kiezen tussen twee pittige en zuinige benzinemotoren: de 1.6 ECOTEC (74 kW/100 pk, ook beschikbaar met Easytronic) en de 92 kW (125 pk) sterke 1.8 ECOTEC. In de herfst van dit jaar volgen de 1.6 benzinemotor van 64 kW (87 pk) en twee zuinige ECOTEC turbodieselmotoren: de 1.7 DTI (55 kW/75 pk) en de nieuwe 1.7 CDTI (74kW/ 100 pk) met directe Common Rail-injectie. Net zoals de versies met benzinemotor beantwoordt deze geavanceerde dieselmotor nu al aan de Euro 4-emissienorm. De Meriva 1.7 CDTI haalt een topsnelheid van 175 km/u terwijl hij amper 5,5 liter per 100 km verbruikt. Voor nog pittigere prestaties kan de klant opteren voor de 1.8 ECOTEC benzinemotor die een top van 192 km/u haalt en die vanaf de herfst ook met Easytronic beschikbaar is. Dankzij de grote onderhoudsintervals en de gunstige verzekeringspremies kan de Meriva prat gaan op een lage gebruikskost. De compacte monovolume is beschikbaar in drie versies: ‘Essentia’, ‘Enjoy’ en ‘Cosmo’. Aan de hand van deze drie uitrustingsniveaus kunnen de klanten kiezen voor comfort, functionaliteit of look. Dankzij de brede waaier opties en accessoires kan de klant zijn Meriva bovendien perfect aan zijn wensen en behoeften aanpassen. Zo is de Opel Meriva, naast het ‘Twin Audio’ systeem en de Travel Assistant, ook verkrijgbaar met het ‘AutoVision’ DVD-entertainmentsysteem, een infotainmentpakket met navigatiesysteem, GSM, elektronische airconditioning, Xenon koplampen en de Park Pilot parkeerhulp. Voor liefhebbers van frisse lucht kan de Meriva optioneel uitgerust worden met een dubbel, elektrisch bediend zonnedak. Het voorste schuifdak kan opengeschoven en lichtjes gekanteld worden. Het achterste open dak kan enkel gekanteld worden. Dankzij de nieuwe uitrustingsstrategie van Opel, die hier voor het eerst wordt gebruikt, beschikt de Meriva niet alleen over een erg moduleerbaar interieur maar ook over de nodige flexibiliteit op het vlak van uitrusting. De vijfdeurs monovolume is standaard uitgerust met de DSA-ophanging (Dynamic SAfety), elektrische en snelheidsafhankelijke servobesturing, ABS, schijfremmen op de vier wielen (met geventileerde schijfremmen vooraan), een elektronische remkrachtverdeling (EBD) en een remhulpsysteem. Op de modellen met 1.8 ECOTEC benzinemotor of 1.7 CDTI ECOTEC dieselmotor is ook de tractiecontrole TCPlus standaard. ESP is optioneel beschikbaar voor de benzinemotoren en voor de krachtigste diesel. Voor een hoogstaande passieve veiligheid is de Opel Meriva (die in de recentste Euro NCAP crashtests vier sterren behaalde) uitgerust met een uitgebreid arsenaal veiligheidssystemen. Zo beschikt hij over grote frontale en laterale airbags, vijf in de hoogte regelbare hoofdsteunen en driepuntsgordels, gordelspanners en spankrachtbegrenzers vooraan en bevestigingspunten voor twee Isofix kinderzitjes op de buitenste plaatsen achteraan. Full-size gordijnairbags (in combinatie met actieve hoofdsteunen vooraan) zijn een optie.
Advertentie
Advertentie
Advertentie