François Piette

24 AUG 2009

De overwinning voor ProSpeed op de 24 Uren van Zolder


ProSpeed Competition heeft op een indrukwekkende manier de 31ste editie van de 24 Uren Van Zolder gewonnen. Rudi Penders, Franz Lamot, David Loix en Louis Machiels hebben een nieuw afstandsrecord gevestigd. Met hun Porsche 996 GT3 RS zijn ze de Porsche van Bert Longin, François Verbist, Henk Haane en Ruben Maes voorgebleven. De editie 2009 van de 24 Uren van Zolder was open en boeiend, en draaide uit op een record van 844 rondes. Het geluk van het Luikse team kon na afloop uiteraard niet op.

"We hebben een perfecte race gereden", schat Rudi Penders in. ProSpeed Competition begon als 8ste aan de race en evolueerde gestaag naar de top. De zwart en witte Porsche stond amper 29 minuten in de pits, en nam op zaterdag avond definitief de leiding, en kwam zondag om 16u00 als winnaar over de finish.
“Hoe hebben we zo’n race kunnen winnen ?”» vroeg Rudi Penders zich af aan de finish. “Eigenlijk is het een eenvoudig, en tegelijk complex recept. Om te beginnen moeten alle fouten vermeden worden, want het dient tot niets om het beste van het team en een constructeur te verwachten als er fouten gemaakt worden aan het stuur. Maar er is meer dan dat. Je moet ook een beetje geluk hebben, en voor een moeilijke race als de 24 Uren van Zolder moet je over een perfecte wagen beschikken. De wagen moet 100% voorbereidt worden op deze bijzondere race. Die perfecte wagen hebben Franz, David, Louis en ikzelf gekregen van ProSpeed Competition. Zonder overdrijven, denk ik dat deze Porsche de beste van het plateau was. Voeg daar de ervaring van de piloten aan toe, het werk van het team in de pitlane, een perfecte analyse van de gegevens en een uitstekende logistiek, en je krijgt zo’n een resultaat. En als het om een race gaat die je nauw aan het hart ligt, waar je niet teveel rekening houd met de concurrentie, lost het resultaat vaak de verwachtingen in. En omdat we het aantal onverwachte stops hebben kunnen beperken, mag je op het einde op een fantastische overwinning rekenen. Dit resultaat bekroont meerdere jaren werk. We hebben al verschillende keren nipt een overwinning meegemaakt, in 2005, 2007 of 2008, maar dit jaar is het gelukt! Ik zou van de gelegenheid gebruik willen maken om iedereen die aan deze overwinning heeft bijgedragen hartelijk te bedanken…”

Voor de vier piloten, en het ProSpeed Competition team zelf, was dit de eerste overwinning op de 24 Uren van Zolder. “Ik heb met Rudi en Porsche al mooie overwinning behaald”, horen we van een dolgelukkige Franz Lamot. “Het is ons eindelijk gelukt! Ik tel mijn aantal deelnames aan deze race al lang niet meer, en deze overwinning ontbrak op mijn palmares en dat van het team. We waren in elk geval bijzonder goed voorbereid voor deze race …”

Het geluk van Lamot en Penders was even intens als dat van David Loix en Louis Machiels. “Na mijn vierde plaats tijdens de 24 Uren van Spa FIA GT2 race, gaat het hier opnieuw om een kwalitatief resultaat” zegt Louis Machiels. “Ik denk dat ik in een uiterst competitief team terecht gekomen ben …”

Voor Porsche was de 31ste editie van de 24 Uren van Zolder een enorm succes. Naast de overwinning van ProSpeed Competition, haalde het Duitse merk een dubel binnen in de GT3, de overwinning in de GT4, en haalden de andere twee Porsches die aan de race begonnen ook de finish.

Klassement:
1. Penders - Lamot - Loix - Machiels (Prospeed Competition Porsche 911 GT3 RS) 844 rondes
2. Verbist - Longin - Maes - Haane (Porsche 911 GT3 Cup S) + 4 rondes
3. Kuismanen-Huisman-Behrens-Hasenbichler (Chrysler Viper GTS-R) + 37 rondes
4. Hemroulle-Verbergt-Raus- Van Hover (Porsche 911 GT3 Cup) + 38 rondes
5. Wauters - Van Hooydonk - Wauters - Vanthoor (Dodge Viper Comp. Coupé) + 65 rondes
6. Derdaele Jr-Wouters-Beliën-Van Rompuy (Porsche 997 GT4) + 77 rondes
7. Vanbellingen - Vandermaesen - Schrauwen - Renard (BMW M3 Silhouette) + 90 rondes
8. Muytjens-De Costers-Moore-‘Brody’ (BMW M3 GTR) + 96 rondes
9. De Laet - Vollebergh - van der Zwaan - van der Zwaan (Lamborghini Gallardo) + 98 rondes
10. Cox-Bouillon-Voets-Tavernier (Porsche 996 GT3 RS) + 104 rondes
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie