François Piette

11 JUN 2003

De SLR‑mythe: Mercedes‑Benz zet de legende van de sportauto’s voort

Acht cilinders, 2.982 cm³, tot 310 pk en een topsnelheid van meer dan 300 km/h: dat waren de kenmerken van die Zilverpijl die niet zonder trots alle wegwedstrijden waaraan hij in 1955 deelnam, op zijn naam schreef. Dat seizoen breidde hij zijn palmares uit met de Mille Miglia, de Targo Florio, de Tourist Trophy, de Eifelwedstrijd en de Grote Prijs van Zweden. Rudolf Uhlenhaut (1906-1989), die in die periode bij Mercedes-Benz bevoegd was voor zowel de tests van personenauto’s als de ontwikkeling van racewagens, bouwde op basis van die succesvolle raceauto een coupé die geschikt was om aan het gewone verkeer deel te nemen. Die coupé combineerde de vormgeving en de techniek van de 300 SL (het model met zijn vleugeldeuren dat sinds 1954 in productie was) met de eigenschappen van het wedstrijdmodel. Logisch dus dat zijn verschijning op de weg, eind 1955, niet onopgemerkt voorbijging. Officieel staat het model bekend onder de naam “coupé 300 SLR”, maar liefhebbers hanteren liever zijn bijnaam, de “coupé Uhlenhaut” (naar zijn ontwerper). De auto die 1.117 kg zwaar was en 310 pk ontwikkelde, haalde tijdens tests een top van 290 km/h. Die tweezitter was in die periode de snelste auto die voor gebruik op de openbare weg erkend was. Een meesterwerk van kracht en sierlijkheid, waarvan er maar twee prototypes gebouwd werden en die daardoor tot een legende uitgroeide. SLR Mercedes-Benz McLaren De nieuwe SLR Mercedes-Benz McLaren die in de herfst 2003 zijn wereldpremière beleeft, zet de SLR-mythe voort en blaast de passie van Mercedes-Benz voor supersportwagens nieuw leven in. Om een brug tussen traditie en toekomst te slaan, neemt het model Gran Turismo van de 21e eeuw net zo goed kenmerkende stijlelementen van de SLR over als designdetails van de Zilverpijl die vandaag op de circuits van de Formule 1 ingezet wordt. Naar het voorbeeld van de fascinerende coupé SLR uit 1955 brengt het nieuwe model op zijn beurt de modernste technologieën die nu in de autosport toegepast worden, naar de weg. Koolstofvezels en ceramiek De overdracht van de knowhow uit de Formule 1 blijkt meer bepaald uit het gebruik van met koolstofvezels versterkte composietmaterialen bij de serieproductie van deze nieuwe sportwagen. Die materialen worden meer bepaald gebruikt om het chassis en de carrosserie te bouwen en bezorgen de nieuwe SLR Mercedes-Benz McLaren een mate van stijfheid en stevigheid die nog nooit bereikt werd in een auto die niet uitsluitend voor gebruik op wedstrijdcircuits bestemd was. Het veiligheidsniveau van de inzittenden is eveneens exemplarisch. Tijdens de fase van de energieabsorptie haalt het model Gran Turismo immers de beste resultaten van zijn segment dankzij de uitzonderlijke doeltreffendheid van de kreukelzones in koolstof, die speciaal voor deze auto ontwikkeld werden. De remmen van deze erg snelle sportwagen zijn op hun beurt uit een innoverend composietmateriaal vervaardigd: met vezels versterkt ceramiek. Dat materiaal onderscheidt zich door een bijzonder hoge hittebestendigheid, een uitstekende stabiliteit en een lange levensduur. De motor van het model is een V8 die Mercedes-AMG ontwikkeld heeft en die van een ultramoderne technologie voor de drukvulling gebruik maakt. Die technologie garandeert een superieure ontplooiing van het koppel en het vermogen. Elke SLR-motor wordt in de motorenfabriek met de hand gebouwd.
Advertentie
Advertentie
Advertentie