Deze hybride bestseller maakt zichzelf wat op en is vast van plan om zijn statuut als technologisch uitstalraam alle eer aan te doen en te behouden. De Toyota Prius onderging inderdaad enkele esthetische en technische wijzigingen, maar hij parkeert vanaf nu vooral gemakkelijker.
Verbeteringen
De designers hebben het radiatorrooster aangepast en hebben er een lijst in chroom rond geplaatst. Ook merken we op dat er vooraan een nieuwe spoiler op zit. Volgens Toyota zorgt deze voor “een beter aërodynamica bij hoge snelheden en sterkt hij het karakter van de auto aan”. De koplampen ondergingen een subtielere wijziging en krijgen er een verlengstuk bij in gerookt glas. Achteraan wordt nu ook chroom gebruikt en een witte achtergrond, dit werd door Toyota als esthetischer beschouwd. Tot slot, staan er ook 4 nieuwe koetswerkkleuren op de catalogus.
Innerlijke schoonheid
Het interieur werd ook in het nieuw gezet. Goed nieuws voor de passagiers achterin, de rugleuning van de achterzetel is nieuw en zorgt voor 50 mm extra in de breedte. De achterbank is ook 6 mm lager wat meteen ook voor wat meer ruimte zorgt in de hoogte. Vooraan is het dashboard nu in een meer sombere kleur en zachter bij het aanraken. Die afwerking loopt door tot aan de bovenste delen van de voor en achterdeuren. De afwerking van de zetels is ook nieuw met nieuwe kleuren en een eenvoudig motief. Het leer doet zijn intrede op het lijstje van de mogelijke opties. Dit geldt niet enkel voor de zetels, maar ook voor het stuur en de centrale console, al gaat het dan om een synthetisch leer.
Herziene wegligging
Omdat ze toch bezig waren hebben de ingenieurs beslist om het chassis extra star te maken. Ze hebben ook de schokdempers aangepast. Door de controlemodule van de stuurbekrachtiging aan te passen voelt het rijden nu ook anders aan. Het doel was om preciezer te worden. Hiervoor werd zelf het gebruikte metaal voor de wielen ook nog eens aangepast.
Automaat
De versnellingsbak blijft uiteraard een CVT, maar een nieuw automatische steekt de kop op: het parkeren. Dit wordt de nieuwigheid bij de Prius. Hij wordt uitgerust met een intelligent parkeersysteem (IPA – Intelligent Park Assist). De IPA laat aan de bestuurder toe om aan de auto aan te tonen waar hij wil parkeren, de auto bedient de wielen zelf en de bestuurder moet slechts rekening houden met de snelheid. Het systeem wordt met behulp van een touch screen op het dashboard gestuurd. De bestuurder geeft de parkeerplaats aan en de IPA berekent alle nodige manoeuvres om probleemloos te parkeren. Zoals eerder vermeld behoudt de bestuurder de controle over de snelheid met behulp van het rempedaal. Voor al wie op de klassieke manier wil parkeren kan gebruik gemaakt worden van de camera achteraan. Toyota heeft wel laten weten dat bij krappe parkeerplaatsen de IPA het nog niet alleen aan kan. Niet te veel dromen dus…

Bron : Toyota