De achteruitgang van de dieselverkoopcijfers in ons land blijft vooral de benzinewagens ten goede komen. Hun marktaandeel flirt bij ons tegenwoordig met de 65 procent, zo vernemen we uit cijfers van Febiac. Maar ook het aandeel alternatieve aandrijfvormen is wat toegenomen, vooral dan in Vlaanderen. Met 7.063 inschrijvingen in het eerste trimester van 2019 waren hybrides, aardgaswagens, elektrische modellen en LPG goed voor 7,6 procent van de nieuwe inschrijvingen in Vlaanderen. Omgekeerd zien we in het Waalse Gewest een groter marktaandeel voor benzines: 70 procent, tegenover 62 procent in Vlaanderen en 58 procent in Brussel.
Zelfs bij bedrijfswagens
Deze bekoelde liefde voor de dieselmotor valt vooral op bij particuliere klanten. Minder dan 15 procent van de privékopers bestelt vandaag nog een dieselwagen in België. Maar op basis van de cijfers van Febiac leren we dat de benzinemotor ook bij de bedrijfswagens de diesel begint te verdringen.
Hogere CO2-uitstoot
Die algemene achteruitgang van de dieselverkoop heeft ook zijn gevolgen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven auto’s in België, zo benadrukt Febiac. De uitstoot was in 2016 en 2017 gestabiliseerd op 115,8 g/km, maar steeg in 2018 naar 119 g/km en in dit eerste trimester van 2019 zaten we al aan… 123 g/km.