Jean-Francois Christiaens

30 APR 2019

Dieselaandeel blijft zakken en CO2‑uitstoot blijft stijgen in België…

Eind 2011 was de diesel nog goed voor een marktaandeel van meer dan 75 procent voor nieuwe auto’s, in het eerste trimester van 2019 is dat gezakt onder de grens van de 30 procent. Als gevolg daarvan blijft de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe wagens bij ons toenemen.

De achteruitgang van de dieselverkoopcijfers in ons land blijft vooral de benzinewagens ten goede komen. Hun marktaandeel flirt bij ons tegenwoordig met de 65 procent, zo vernemen we uit cijfers van Febiac. Maar ook het aandeel alternatieve aandrijfvormen is wat toegenomen, vooral dan in Vlaanderen. Met 7.063 inschrijvingen in het eerste trimester van 2019 waren hybrides, aardgaswagens, elektrische modellen en LPG goed voor 7,6 procent van de nieuwe inschrijvingen in Vlaanderen. Omgekeerd zien we in het Waalse Gewest een groter marktaandeel voor benzines: 70 procent, tegenover 62 procent in Vlaanderen en 58 procent in Brussel.

Zelfs bij bedrijfswagens

Deze bekoelde liefde voor de dieselmotor valt vooral op bij particuliere klanten. Minder dan 15 procent van de privékopers bestelt vandaag nog een dieselwagen in België. Maar op basis van de cijfers van Febiac leren we dat de benzinemotor ook bij de bedrijfswagens de diesel begint te verdringen.

Hogere CO2-uitstoot

Die algemene achteruitgang van de dieselverkoop heeft ook zijn gevolgen voor de gemiddelde CO2-uitstoot van de nieuw ingeschreven auto’s in België, zo benadrukt Febiac. De uitstoot was in 2016 en 2017 gestabiliseerd op 115,8 g/km, maar steeg in 2018 naar 119 g/km en in dit eerste trimester van 2019 zaten we al aan… 123 g/km.
Advertentie
Advertentie
Advertentie