De Autobest-jury, die een dertigtal Europese journalisten verenigt, heeft de "Ecobest Challenge 2021" georganiseerd, waarin 15 elektrische auto's met een rijbereik van minder dan 32.000 euro exclusief BTW getest werden in de buurt van Barcelona. Meer bepaald om hun werkelijke autonomie te vergelijken met hun WLTP-homologatie. 

De lichte Spring onderscheidt zich

Eerste vaststelling: geen enkel van de 15 geteste modellen is in staat om op de weg zijn officiële WLTP-rijbereik te evenaren of te verbeteren. Toch slaagden 5 modellen erin om die afstand te benaderen door meer dan 90% van de beloofde afstand af te leggen. We noteren dat de goedkoopste elektrische auto in de test, de Dacia Spring, met de best score naar huis ging op dit vlak, door 98,67% van zijn geholologeerde rijbereik af te leggen: 221,03 km tegen een beloofde 224 km.

De Koreaanse Kia e-Niro (95,24 %) en Hyundai Kona EV (92,28 %) deden het ook bijzonder goed op dit vlak. Het zijn bovendien die twee modellen die het grootste reële rijbereik van de test boden met elk meer dan 430 afgelegde kilometers.

De Japanse Mazda MX-30 (91,66 %) en de Duitse Opel Corsa-e (90,19 %) vervolledigen de top 5.

Gemiddeld +- 80 %

De andere concurrenten haalden een reële autonomie van ongeveer 80% van hun WLTP-homologatie. De minst goede leerlingen in deze Autobest-test waren de Honda e (78,46%) en Citroën ë-C4 (74,59 %). Ze konden een reële autonomie voorleggen van 174,18 km tegen 222 beloofde kilometers voor de Honda en 262,54 km tegen 352 km WLTP voor de Citroën.

Rijbereik gemeten door Autobest :

  • Citroën ë-C4 : 262,54 km
  • Cupra Born : 339,11 km
  • Dacia Spring : 221,03 km
  • Fiat 500e : 265,46 km
  • Honda e : 174,18 km
  • Hyundai Kona : 446,64 km
  • Kia e-Niro : 433,35 km
  • Mazda MX-30 : 183,32 km
  • Nissan Leaf : 311,06 km
  • Opel Corsa-e : 284,11 km
  • Opel Mokka-e : 260,37 km
  • Peugeot e-2008 : 255,62 km
  • Peugeot e-208 : 269,67 km
  • Renault Zoé : 334,22 km
  • VW ID.3 : 338,53 km


?